'Terima Kasih Cikgu'
26 Jun, 2016
5 Elemen PdP Pembelajaran Abad Ke-21
Dalam pengajaran dan pembelajaran abad ke-21
(PAK-21), kita perlu sentiasa mempertimbangkan 5 elemen penting semasa
merancang and melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).
25 Jun, 2016
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
Klik SINI untuk download (PPPM)
Berikut merupakan 11 anjakan yang terkandung dalam
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025:
Laluan Naik Pangkat Dalam Perguruan
Terdapat 3 konsep laluan kerjaya
sebagai guru ini, iaitu laluan HAKIKI, laluan KECEMERLANGAN dan laluan
TIME-BASED. Laluan HAKIKI sebenarnya telah bermula sejak merdeka pada tahun
1957. Laluan KECEMERLANGAN pula hanya bermula pada tahun 1994. Dan laluan
TIME-BASED adalah konsep laluan yang terbaru sekali diwujudkan, iaitu pada
tahun 1998. Kemudian laluan TIME-BASED ditambahbaik kepada Time-Based
Berasaskan Kecemerlangan (TBBK) pada tahun 2009 dengan tempoh kenaikan yang
lebih singkat.
Prosedur Rayuan Bagi Guru Yang Gagal TBBK
Langkah 1 : Kenapa Gagal?
Yang pertama, kena fahamkan dulu masalah. Gagal dalam
TBBK ini adalah kerana mendapat markah penilaian kurang daripada 80%. Boleh
rujuk 2 surat dari KPM kepada JPN Negeri yang menyatakan bahawa ada pegawai
yang tidak melepasi Kriteria Kecemerlangan (KC) iaitu markah kurang daripada
80%.
Surat Rujukan
KP(PP)0017/18/6/30 Jld.4(8) bertarikh 4 Februari
2014
KP(PP)SULIT 0063/1/1 Jld.17(16) bertarikh 14
Februari 2014
Langkah 2 : Kemukakan Rayuan
Bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang mendapat
markah kurang daripada 80%, anda boleh mengemukakan rayuan dalam tempoh 30 hari
dari tarikh keputusan diterima dengan menggunakan Borang Rayuan Lampiran E
kepada Panel Rayuan untuk penilaian semula.
Tapi ingat, rayuan bagi penilaian kriteria hanyalah
dibenarkan sekali sahaja. Buat betul-betul sebaik mungkin. Bak kata
Pengakap, "Buat Sehabis Baik"!
Langkah 3 : Kenali Panel Rayuan
Panel Rayuan adalah badan yang terdiri daripada 2
ahli, yang bertanggungjawab membuat penilaian semula. Mereka perlu bersidang
dalam tempoh 3 bulan dari tarikh rayuan diterima.
Langkah 4 : Kemukakan Laporan Panel Rayuan
Selepas selesai dinilai semula, Ketua Jabatan
hendaklah mengemukakan Laporan Panel Rayuan dengan mengemukakan Lampiran F ke
JPN Negeri untuk dipanjangkan ke KPM bagi pertimbangan dan keputusan Lembaga
Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan (LKPPP)
Kenaikan Pangkat Secara Timebased Bagi PPPS dan PPPLD di KPM
Bagi guru yang memilih laluan
hakiki ini boleh bermula dari DGA29 hingga DGA34 atau bagi PPPS mereka boleh
bergerak dari DG41 hingga JUSA C atau hingga jawatan tertinggi bagi seorang
guru iaitu TURUS iaitu Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM). Bagi PPPLD
jawatan hakiki untuk mereka ialah GPK untuk DGA32 dan GB untuk DGA34. Dan bagi
PPPS jawatan hakiki yang tersedia untuk mereka ialah GPK untuk DG44, Pengetua
untuk DG48, Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah (TPPD) untuk DG48, Pegawai
Pelajaran Daerah (PPD) untuk DG52, Ketua Sektor untuk DG52/DG54 dan Pengarah
Pelajaran JUSA C. Selain itu ada beberapa jawatan sebagai ketua unit di JPN
telah dihakikikan sebagai DG48.
Latar Belakang
1. Kerajaan telah bersetuju untuk menambah baik dan
memperkukuhkan lagi kaedah kenaikan pangkat PPP berdasarkan prinsip TBBK
sebagai kesinambungan kepada transformasi kecemerlangan dalam perkhidmatan
perguruan.
2. PPP yang layak dinaikkan pangkat pada 1 Januari
2012 hingga 30 Jun 2013 adalah tertakluk kepada syarat kenaikan pangkat yang
telah ditetapkan iaitu hanya mengambil kira markah LNPT dan tempoh perkhidmatan
sahaja. Mulai 1 Julai 2013, penilaian tahap kecemerlangan dikuat kuasakan
selaras dengan surat Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia JPA. BK (S) 255/4/5
Jld. 5 (56) bertarikh 13 April 2012 dan JPA.BK(S) 255/4/5 Jld. 7(13) bertarikh
10 Januari 2013.
3. Pelaksanaan Penilaian Tahap Kecemerlangan telah
dikuatkuasakan selaras dengan surat JPA rujukan JPA.BK(S)134/4/8-4(74)
bertarikh 22 Ogos 2013 mengenai Pemakluman Keputusan Lembaga Kenaikan Pangkat
Perkhidmatan Pelajaran Bil.4 Tahun 2013 yang bersidang pada 17 Julai 2013.
4. Kenaikan pangkat TBBK dilaksanakan tanpa
kekosongan jawatan setelah PPP memenuhi tempoh perkhidmatan dan syarat-syarat
lain termasuk penilaian tahap kecemerlangan oleh Panel Penilai.
5. Kriteria Kecemerlangan ini telah dipersetujui
bersama NUTP dan KONGRES dan telah diluluskan oleh LKPPP di JPA.
Tempoh perkhidmatan bagi kenaikan
pangkat secara TBBK adalah seperti berikut:
Tujuan Pelaksanaan
1. Memaklumkan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa
Kabinet Mengenai Perjawatan dan Gaji Pekerja-Pekerja Sektor Awam (JKK-MPGSA)
Berhubung Pelaksanaan Penilaian Tahap Kecemerlangan Bagi Kenaikan Pangkat
Secara Time-Based Berasaskan Kecemerlangan (TBBK) bagi Pegawai Perkhidmatan
Pendidikan (PPP).
2. Y.A.B. Perdana Menteri dalam mesyuarat JKK-MPGSA
pada 7 Disember 2012 telah bersetuju agar tarikh kuatkuasa pemakaian Kriteria
Tahap Kecemerlangan dalam urusan kenaikan pangkat secara TBBK dipinda kepada 1
Julai 2013.
3. Memaklumkan kelulusan Kaedah Pelaksanaan
Penilaian Tahap Kecemerlangan Urusan Kenaikan Pangkat Secara Time-Based
Berasaskan Kecemerlangan (TBBK) Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Dan
Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma di Kementerian Pendidikan
Malaysia adalah berdasarkan surat JPA rujukan JPA.BK(S)134/4/8-4(74) bertarikh
22 Ogos 2013.
4. Menjelaskan kaedah pelaksanaan Kriteria Tahap
Kecemerlangan kepada Panel Penilai dan Pegawai yang menguruskan urusan kenaikan
pangkat PPP.
Pencapaian keseluruhan (LNPT dan
kriteria kecemerlangan) yang perlu dicapai adalah 80% dan ke atas.Kelulusan cadangan kriteria
kecemerlangan bagi pelaksanaan TBBK di KPM adalah seperti jadual berikut:-
Panel Penilai
1. Bertanggung jawab untuk menilai dan memperaku
PPP yang layak untuk dipertimbangkan kenaikan pangkat.
2. Terdiri daripada Pengerusi dan
sekurang-kurangnya dua (2) orang ahli atau lebih dalam jumlah yang ganjil.
3. Penilaian adalah berdasarkan dokumen yang telah
disahkan dan dikepilkan bersama dengan Borang Penilaian Tahap Kecemerlangan.
4. Bersidang dalam tempoh yang ditetapkan.
5. Penilaian hendaklah dibuat di tempat bertugas
semasa PPP.
Panel Rayuan
1. PPP yang tidak diperaku oleh Panel Penilai boleh
mengemukakan rayuan dalam tempoh 30 hari dari tarikh keputusan diterima dengan
menggunakan Borang Rayuan.
2. Rayuan hanya boleh dibuat sekali (1) sahaja
untuk sesuatu urusan penilaian tahap kecemerlangan.
3. Panel Rayuan bertanggung jawab untuk membuat
penilaian semula ke atas pegawai yang tidak diperaku. Panel ini terdiri
daripada Pengerusi dan seorang ahli sahaja.
4. Panel Rayuan hendaklah bersidang dalam tempoh
tiga (3) bulan dari tarikh rayuan diterima.
Keputusan rayuan adalah berdasarkan semakan semula dokumen sokongan dan
Borang Penilaian Tahap Kecemerlangan PPP.
5. Panel Rayuan perlu melengkapkan Borang Laporan
Panel Rayuan Tahap Kecemerlangan dan mengemukakan keputusan rayuan kepada Ketua
Jabatan dalam tempoh seminggu dari tarikh Panel Rayuan bersidang.
6. Ketua Jabatan hendaklah mengemukakan perakuan
berdasarkan keputusan Panel Rayuan kepada urus setia BPSM di KPM untuk pertimbangan
dan keputusan LKPPP.
Calon Gagal Urusan Kenaikan Pangkat
1. Bagi pegawai yang gagal dalam urusan kenaikan
pangkat, Ketua Jabatan hendaklah mengemukakan semula perakuan kenaikan pangkat
pegawai selepas tempoh satu (1) tahun dari tarikh pegawai pertama kali
dipertimbangkan. Tarikh kuat kuasa kenaikan pangkat pegawai yang
dipertimbangkan semula adalah tidak kurang satu (1) tahun daripada tarikh
pegawai layak dinaikkan pangkat secara TBBK.
Berikut adalah syarat-syarat
kenaikan pangkat secara timebased untuk setiap gred DG:
1. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG29
KE DG32
2. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG32
KE DG34
3. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG34
KE DG38
4. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG41
KE DG44
5. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG44
KE DG48
6. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG48
KE DG52
7. KENAIKAN PANGKAT PPP GRED DG52
KE DG54
8. KENAIKAN PANGKAT PKP
24 Jun, 2016
Akaun 1GovUC untuk Guru / Sektor Awam
klik pada gambar di atas untuk ke 1govuc.gov.my
1.0 TUJUAN 1
GovUC
Dokumen ini adalah bertujuan untuk menjelaskan
tentang perkhidmatan 1GovUC serta tatacara penggunaannya.
Panduan Memohon Guru Cemerlang: Persediaan Menghadapi Nazir
1) Cakna
dengan tarikh pemantauan
Untuk beberapa tempoh selepas memohon, sila lah
cakna (alert) dengan berita-berita pemantauan Guru Cemerlang daripada sekolah
lain atau yang berdekatan. Ini kerana ada Nazir yang datang secara spontan dan
terus memantau guru, dengan alasan Guru Cemerlang bersedia pada setiap masa.
Namun ada juga yang akan memberitahu minggu untuk pemantauan. Jadi perlu
bersedia dan jaga-jaga sepanjang seminggu tersebut.
23 Jun, 2016
Panduan Memohon Guru Cemerlang: Rancangan Mengajar
1) Format
Rancangan Mengajar Yang Lengkap
Bagi menyediakan
rancangan mengajar, perlu siapkan dengan format yang lengkap. Kebanyakkan guru
yang dah mengajar dan masuk ke sekolah, makin lama akan semakin ringkas
rancangan mengajar. Nak makin senang dan makin cepat. Tapi bagi pemantauan
Nazir untuk guru cemerlang, sebaiknya sediakan rancangan mengajar yang
selengkap mungkin. Tidak ada persoalan yang boleh ditimbulkan oleh nazir ketika
datang memantau kelak. Sekurang-kurangnya, ini juga membantu untuk siap sedia
merancang dengan segala keperluan yang diperlukan sebelum dan semasa pdp
berlangsung.
2) Sediakan Lebih Daripada Satu
Bagi melakukan persediaan yang rapi, maka perlu
menyediakan rancangan mengajar lebih daripada satu. Kenapa? Ini kerana tidak
ada kuasa untuk memilih kelas mana yang akan dipantau oleh nazir kelak. Maka
lebih baik siapkan lebih daripada satu rancangan mengajar dengan berbeza aras
untuk kelas pertama dan kelas ke belakang. Kemudian sediakan juga dengan tempoh
masa yang berbeza, dengan menggunakan 1 waktu atau 2 waktu, sebab tentu
pengisian nya dah tak sama kan.
3) Rancangan
Mengajar Yang Kreatif dan Menarik
Ini adalah unsur penting yang perlu ada dalam
rancangan mengajar. Rancangan mengajar yang disediakan haruslah menarik dan
kreatif. Mulakan rancangan mengajar dengan sesi set induksi yang menarik.
Gunakan juga bahan bantu mengajar yang terkini dan boleh menarik perhatian
pelajar. Kalau pelajar pun dah tak tertarik dengan set induksi yang kita
sediakan, cuba bayangkan bagaimana pula perasaan Nazir yang memantau. Kemudian
kembangkan set induksi tadi kepada perkembangan pengajaran dan pembelajaran yang
lebih tersusun. Tak perlu masukkan terlalu banyak hasil pembelajaran, tapi yang
penting kita pastikan semua hasil pembelajaran yang ditulis dalam rancangan
mengajar akan tercapai pada akhir pdp. Semua ini disudahi dengan penutupan yang
bagus.
4) Wajib Ada
Aktiviti / Hands On
Bagi menghasilkan rancangan mengajar yang menarik,
WAJIB untuk masukkan aktiviti hands on dalam pdp. Pelajar perlukan sesuatu yang
boleh menarik perhatian mereka untuk mempelajari sesuatu. Justeru itu, guru
perlu adakan aktiviti bagi membantu pelajar untuk menarik minat dan memberi
kefahaman kepada pelajar. Aktiviti boleh diadakan secara individu atau pun
berkumpulan. Tetapi pastikan juga masa diatur dengan betul dengan mengambilkira
faktor pergerakan pelajar dalam kelas. Ada cabaran, tetapi jika diatur dan
dirancang dengan betul, inshaAllah tidak menjadi masalah yang besar.
5) Rancang
Masa Dengan Betul
Masa perlu dirancang dengan betul bagi mengelakkan
pdp tidak mencapai objektif. Banyak perkara yang perlu diambilkira semasa
merancang masa untuk rancangan mengajar. Sebagai contohnya, masa penjelasan
konsep untuk pelajar aras rendah sudah tentu mengambil masa yang lebih panjang
berbanding pelajar aras tinggi. Selain itu, aktiviti berkumpulan juga
memerlukan masa tambahan untuk pelajar bergerak dan membentuk kumpulan. Masa
untuk sesi soal jawab juga perlu diambil perhatian. Perancangan masa yang betul
boleh membantu untuk menjalankan pdp dengan lebih berfokus, tepat dan berkesan.
6) Penggunaan
ICT Sangat Membantu
Tak dapat nak dikatakan tidak kepada penggunaan ICT
boleh membantu untuk menyampaikan pdp dengan lebih berkesan. Tetapi, pada zaman
di mana pelajar lebih menguasai ICT berbanding guru-guru ini. Guru-guru boleh
gunakan persembahan powerpoint, tetapi tak perlu digunakan sepanjang pdp.
Mungkin mencukupi dengan hanya 5-10 slaid yang menarik dan berwarna warni.
Sediakan juga video yang lengkap dengan bunyi untuk menarik perhatian pelajar.
Kepelbagaian penggunaan media ini sudah tentu boleh menarik perhatian pelajar. Penggunaan
powerpoint sahaja sudah agak tidak relevan dengan keperluan pelajar sekarang.
Jadi guru haruslah menjadi kreatif dan inovatif.
7) Bahan
Bantu Mengajar Terkini dan Berinovasi
Keperluan kepada bahan bantu mengajar memanglah sangat
diakui. Jadi jangan lupa gunakan bahan bantu mengajar yang boleh membantu untuk
merangsang kepada minat pelajar untuk belajar. Jangan bataskan penggunaan kapur
tulis putih sahaja semasa mengajar. Kapur berwarna warni juga boleh menjadi
bahan bantu mengajar yang menarik jika pandai digunakan dengan betul. Sekiranya
bahan bantu mengajar adalah bahan yang sama seperti digunakan pada
sebelum-sebelum ini, cubalah kreatif dengan melakukan inovasi kecil pada bahan
tersebut, supaya ada lah juga sedikit kelainannya. Banyak yang boleh tengok
daripada internet untuk rujukan.
8) Selitkan
Inovasi
Jika dapat dan sesuai dengan tajuk pembelajaran,
maka masukkan lah juga inovasi dalam rancangan mengajar. Sekurang-kurangnya
Nazir boleh juga melihat penggunaan inovasi secara langsung dalam pengajaran
dan pembelajaran. Di situ juga inovasi boleh diukur tahap keberkesanannya dan
kesesuaiannya.
9) Cuba Pada
Kelas Sebenar
Sangat digalakkan sekiranya rancangan mengajar yang
disediakan supaya diuji terlebih dahulu pada pelajar bagi mendapatkan situasi
sebenar semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Dalam kebanyakan kes,
situasi yang dirancang adalah langsung tak sama dengan situasi sebenar. Maka
sekurang-kurangnya, penambahbaikan dapat dilakukan sebelum tibanya hari yang
dinantikan, terutamanya dari segi peruntukan masa. Tambahkan lebih banyak
aktiviti jika kita selesai mengajar lebih awal. Namun jika masa yang
diperuntukkan tidak mencukupi, maka perubahan boleh dibuat pada jumlah hasil
pembelajaran atau kecilkan sedikit tempoh soal jawab.
10) Minta
Pendapat Rakan-rakan
Jika ada keyakinan yang lebih, tanya-tanya lah
jugak pendapat daripada rakan-rakan baik. Diingatkan, rakan-rakan baik saja.
Mintak beri pendapat mengenai rancangan mengajar. Jika malu untuk menjemput masuk
ke kelas, cuba lah rakam buat video. Kemudian tonton semula bagi memperbaiki
kelemahan yang sendiri rasakan pada sesi pdp. InshaAllah dengan demikian, boleh
menghasilkan rancangan mengajar yang terbaik!
22 Jun, 2016
Panduan Memohon Guru Cemerlang: Dokumentasi
1. Kumpul
dan susun
Adalah lebih baik jika kumpulkan terlebih dahulu
semua surat dan kertas lantikan yang berkaitan bagi memudahkan urusa. Kemudian,
baru lah mulakan proses susunan dengan membahagikan nya mengikut tahun. Hanya
fokuskan kepada dokumen untuk 3 tahun lepas dan juga pada tahun semasa.
Minit Curai
Minit Curai adalah laporan
ringkas yang ditulis oleh guru yang menghadiri kursus, bengkel, mesyuarat atau
perkara yang seumpamanya dengan tujuan tidak berlaku kecairan maklumat untuk
disampaikan kepada barisan pentadbir dan juga AJK Latihan Dalam Perkhidmatan
peringkat sekolah nanti. Kandungan Minit Curai adalah terdiri daripada butiran
mengenai Taklimat / Bengkel / Kursus / Mesyuarat yang dihadiri, agenda atau
perkara yang dibincangkan semasa berlangsungnya majlis dan juga tindakan yang
perlu diambil oleh pihak yang berkenaan.
Langgan:
Catatan (Atom)
!->