::SELAMAT DATANG KE PORTAL SEKOLAH KEBANGSAAN PANJI::

'Terima Kasih Cikgu'

23 Jun, 2016

Panduan Memohon Guru Cemerlang: Rancangan Mengajar



1) Format Rancangan Mengajar Yang Lengkap
 Bagi menyediakan rancangan mengajar, perlu siapkan dengan format yang lengkap. Kebanyakkan guru yang dah mengajar dan masuk ke sekolah, makin lama akan semakin ringkas rancangan mengajar. Nak makin senang dan makin cepat. Tapi bagi pemantauan Nazir untuk guru cemerlang, sebaiknya sediakan rancangan mengajar yang selengkap mungkin. Tidak ada persoalan yang boleh ditimbulkan oleh nazir ketika datang memantau kelak. Sekurang-kurangnya, ini juga membantu untuk siap sedia merancang dengan segala keperluan yang diperlukan sebelum dan semasa pdp berlangsung.


2)  Sediakan Lebih Daripada Satu
Bagi melakukan persediaan yang rapi, maka perlu menyediakan rancangan mengajar lebih daripada satu. Kenapa? Ini kerana tidak ada kuasa untuk memilih kelas mana yang akan dipantau oleh nazir kelak. Maka lebih baik siapkan lebih daripada satu rancangan mengajar dengan berbeza aras untuk kelas pertama dan kelas ke belakang. Kemudian sediakan juga dengan tempoh masa yang berbeza, dengan menggunakan 1 waktu atau 2 waktu, sebab tentu pengisian nya dah tak sama kan.


3) Rancangan Mengajar Yang Kreatif dan Menarik
Ini adalah unsur penting yang perlu ada dalam rancangan mengajar. Rancangan mengajar yang disediakan haruslah menarik dan kreatif. Mulakan rancangan mengajar dengan sesi set induksi yang menarik. Gunakan juga bahan bantu mengajar yang terkini dan boleh menarik perhatian pelajar. Kalau pelajar pun dah tak tertarik dengan set induksi yang kita sediakan, cuba bayangkan bagaimana pula perasaan Nazir yang memantau. Kemudian kembangkan set induksi tadi kepada perkembangan pengajaran dan pembelajaran yang lebih tersusun. Tak perlu masukkan terlalu banyak hasil pembelajaran, tapi yang penting kita pastikan semua hasil pembelajaran yang ditulis dalam rancangan mengajar akan tercapai pada akhir pdp. Semua ini disudahi dengan penutupan yang bagus.


4) Wajib Ada Aktiviti / Hands On
Bagi menghasilkan rancangan mengajar yang menarik, WAJIB untuk masukkan aktiviti hands on dalam pdp. Pelajar perlukan sesuatu yang boleh menarik perhatian mereka untuk mempelajari sesuatu. Justeru itu, guru perlu adakan aktiviti bagi membantu pelajar untuk menarik minat dan memberi kefahaman kepada pelajar. Aktiviti boleh diadakan secara individu atau pun berkumpulan. Tetapi pastikan juga masa diatur dengan betul dengan mengambilkira faktor pergerakan pelajar dalam kelas. Ada cabaran, tetapi jika diatur dan dirancang dengan betul, inshaAllah tidak menjadi masalah yang besar.


5) Rancang Masa Dengan Betul
Masa perlu dirancang dengan betul bagi mengelakkan pdp tidak mencapai objektif. Banyak perkara yang perlu diambilkira semasa merancang masa untuk rancangan mengajar. Sebagai contohnya, masa penjelasan konsep untuk pelajar aras rendah sudah tentu mengambil masa yang lebih panjang berbanding pelajar aras tinggi. Selain itu, aktiviti berkumpulan juga memerlukan masa tambahan untuk pelajar bergerak dan membentuk kumpulan. Masa untuk sesi soal jawab juga perlu diambil perhatian. Perancangan masa yang betul boleh membantu untuk menjalankan pdp dengan lebih berfokus, tepat dan berkesan.

6) Penggunaan ICT Sangat Membantu
Tak dapat nak dikatakan tidak kepada penggunaan ICT boleh membantu untuk menyampaikan pdp dengan lebih berkesan. Tetapi, pada zaman di mana pelajar lebih menguasai ICT berbanding guru-guru ini. Guru-guru boleh gunakan persembahan powerpoint, tetapi tak perlu digunakan sepanjang pdp. Mungkin mencukupi dengan hanya 5-10 slaid yang menarik dan berwarna warni. Sediakan juga video yang lengkap dengan bunyi untuk menarik perhatian pelajar. Kepelbagaian penggunaan media ini sudah tentu boleh menarik perhatian pelajar. Penggunaan powerpoint sahaja sudah agak tidak relevan dengan keperluan pelajar sekarang. Jadi guru haruslah menjadi kreatif dan inovatif.


7) Bahan Bantu Mengajar Terkini dan Berinovasi
Keperluan kepada bahan bantu mengajar memanglah sangat diakui. Jadi jangan lupa gunakan bahan bantu mengajar yang boleh membantu untuk merangsang kepada minat pelajar untuk belajar. Jangan bataskan penggunaan kapur tulis putih sahaja semasa mengajar. Kapur berwarna warni juga boleh menjadi bahan bantu mengajar yang menarik jika pandai digunakan dengan betul. Sekiranya bahan bantu mengajar adalah bahan yang sama seperti digunakan pada sebelum-sebelum ini, cubalah kreatif dengan melakukan inovasi kecil pada bahan tersebut, supaya ada lah juga sedikit kelainannya. Banyak yang boleh tengok daripada internet untuk rujukan.


8) Selitkan Inovasi
Jika dapat dan sesuai dengan tajuk pembelajaran, maka masukkan lah juga inovasi dalam rancangan mengajar. Sekurang-kurangnya Nazir boleh juga melihat penggunaan inovasi secara langsung dalam pengajaran dan pembelajaran. Di situ juga inovasi boleh diukur tahap keberkesanannya dan kesesuaiannya.


9) Cuba Pada Kelas Sebenar
Sangat digalakkan sekiranya rancangan mengajar yang disediakan supaya diuji terlebih dahulu pada pelajar bagi mendapatkan situasi sebenar semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Dalam kebanyakan kes, situasi yang dirancang adalah langsung tak sama dengan situasi sebenar. Maka sekurang-kurangnya, penambahbaikan dapat dilakukan sebelum tibanya hari yang dinantikan, terutamanya dari segi peruntukan masa. Tambahkan lebih banyak aktiviti jika kita selesai mengajar lebih awal. Namun jika masa yang diperuntukkan tidak mencukupi, maka perubahan boleh dibuat pada jumlah hasil pembelajaran atau kecilkan sedikit tempoh soal jawab.


10) Minta Pendapat Rakan-rakan

Jika ada keyakinan yang lebih, tanya-tanya lah jugak pendapat daripada rakan-rakan baik. Diingatkan, rakan-rakan baik saja. Mintak beri pendapat mengenai rancangan mengajar. Jika malu untuk menjemput masuk ke kelas, cuba lah rakam buat video. Kemudian tonton semula bagi memperbaiki kelemahan yang sendiri rasakan pada sesi pdp. InshaAllah dengan demikian, boleh menghasilkan rancangan mengajar yang terbaik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan