Muat turun: Panduan Pengurusan DTP
1.0 TAJUK
Inisiatif PPPM #54 PROGRAM TRANSFORMASI DAERAH
2.0 ANJAKAN
Mengupayakan JPN, PPD dan Sekolah untuk menyediakan
penyelesaian khusus berasaskan keperluan.
3.0 LATAR BELAKANG
Kementerian mendapati bahawa
terdapat korelasi yang tinggi dalam amalan sekolah yang meningkat dengan cepat
dan sekolah berprestasi baik. Sebaliknya terdapat perbezaan antara amalan
sekolah tersebut dengan sekolah berprestasi rendah.
Sekolah berprestasi rendah umumnya
bekerja keras dengan bilangan program yang perlu dilaksanakan dan melaporkan
bahawa mereka tertekan dan terbeban. Sebaliknya, sekolah yang berprestasi baik,
Pengetua/Guru Besar mempunyai kefahaman yang kukuh tentang perkara penting
untuk sekolah mereka, bertindak tegas dan memberi tumpuan kepada guru dan
masyarakat tentang amalan utama yang perlu dilaksanakan.
PPD sebagai organisasi yang paling
hampir dengan sekolah akan memainkan peranan baharu dalam menyediakan sokongan
yang diperlukan oleh sekolah di bawah tadbiran mereka. Program Transformasi
Daerah melibatkan empat perkara yang melibatkan sokongan dan akauntabiliti.
Program
Tranformasi Daerah yang melibatkan sokongan iaitu:
3.1 Mengupaya kepimpinan tempatan. - Pertukaran
peranan JPN dan PPD memberi tumpuan dalam memberi sokongan kepada sekolah dalam
daerah. PPD menjanjikan untuk:
i.membantu pemahaman pihak sekolah dalam menghadapi
cabaran dan mengetahui punca utama cabaran tersebut;
ii.menjadi satu badan penyelesaian masalah yang
menyumbang idea untuk menyelesaikan masalah tersebut;
iii.memberi sokongan dan sasaran sumber kepada
pihak sekolah untuk mengatasi cabaran;
iv.melindungi sekolah daripada beban urusan
pentadbiran untuk membolehkan pihak sekolah meningkatkan prestasi pengajaran
dan pembelajaran; dan
v. mengenali dan mengiktiraf amalan baik di sekolah
dan menyebarkannya ke seluruh negara.
3.2 Memberi sokongan kepada organisasi
yang paling memerlukan. - Sokongan dan intervensi yang menjurus kepada
sekolah didorong oleh daerah dan didaya oleh negeri. Sokongan kepada sekolah daripada PPD kepada
guru, pengetua dan murid adalah berdasarkan dua kaedah iaitu penyelesaian
rekaan PPD, dan penyelesaian rekaan pusat.
Penyelesaian rekaan PPD adalah
berkaitan dengan isu–isu yang mempunyai kepelbagaian punca yang tinggi serta
memerlukan penyelesaian yang disesuaikan oleh pihak sekolah. Penyelesaian untuk
guru ialah jaminan masa pengajaran
dengan mengehadkan masa maksimum guru berada di luar sekolah. Manakala
penyelesaian untuk pengetua pula ialah komuniti pembelajaran profesional yang
diketuai oleh seorang pengetua yang teguh. Penyelesaian untuk murid pula ialah
melalui intervensi kehadiran dan disiplin murid.
Manakala penyelesaian rekaan pusat
adalah berkaitan dengan isu – isu yang mempunyai kerumitan yang tinggi dan
memerlukan sokongan daripada pusat untuk penyelesaian. Penyelesaian untuk guru
ialah pembimbing guru (SISC+) yang akan meningkatkan pengenalan kurikulum
baharu dan penilaian, serta membimbing guru mengenai amalan pengajaran asas.
Manakala penyelesaian untuk pengetua pula ialah peluasan program rakan sekolah
iaitu penambahbaikan melalui peranan SIPartner+ dengan memberi sokongan secara
satu per satu terhadap kepimpinan pengajaran. Penyelesaian untuk murid pula
melalui LINUS iaitu memperkenalkan
program baharu iaitu Literasi Bahasa Inggeris, dan menyemak program Bahasa
Melayu iaitu proses dan kandungan pengajaran.
Program
Tranformasi Daerah yang melibatkan akauntabiliti ialah:
3.3. Menambat akses, kualiti, dan ekuiti. - Dashboard
dan ranking baharu memberi tumpuan (JPN hingga
sekolah) kepada KPI terpenting. Hasil matriks berlandaskan akses,
kualiti dan ekuiti, manakala input matriks berlandaskan penjana untuk
meningkatkan kualiti pengajaran. Dashboard dan ranking baharu dilihat pada
peringkat nasional, negeri, daerah, sekolah dan murid bagi memastikan KPI
terpenting dicapai.
3.4. Displin pemantauan, penyelesaian masalah,
dan pengambilan tindakan. - Dialog pencapaian di semua peringkat adalah
untuk memastikan sekolah, daerah dan
negeri boleh mencapai sasaran. Dialog pencapaian atau dialog prestasi merupakan
satu forum yang bermula dari peringkat KPM hingga sekolah bagi membincangkan
prestasi pendidikan berdasarkan data dan fakta dan diakhiri dengan satu set
tindakan konkrit yang akan dilaksanakan oleh pihak JPN/PPD/Sekolah. Dialog ini merupakan pemantauan daripada
pihak atasan kepada pihak bawahan untuk menilai dan memastikan penyampaian
berada pada landasan yang betul. Dialog Prestasi memastikan bahawa kitaran
membuat keputusan yang dipacu oleh data berlaku di semua peringkat.
4.0 HASRAT
INISIATIF
Hasrat 1: Menggunakan data secara agresif
Hasrat 2: Melindungi masa pengajaran dan
pembelajaran
Hasrat 3: Memperhebat sokongan kepada guru
Hasrat 4: Menyesuaikan sokongan dengan keperluan
murid
Hasrat 5: Memberikan keutamaan kepada program yang
menjurus kepada keberhasilan murid.
5.0 OBJEKTIF
5.1 Mengupayakan kepimpinan tempatan. Pegawai di
Kementerian akan mengurangkan penglibatan secara langsung di sekolah sebaliknya
menganjakkan tanggungjawab kepada JPN dan PPD.
5.2. PPD bertindak sebagai barisan hadapan yang
menyokong peningkatan prestasi sekolah. PPD akan terlibat secara langsung
dengan sekolah secara lebih kerap untuk melatih, membimbing dan memantau
prestasi sekolah.
5.3
Menyediakan KPI bagi memastikan pencapaian matlamat yang sama di semua
peringkat daerah dan negeri.
5.4 Mewujudkan kerjasama antara sekolah melalui
perkongsian amalan terbaik.
5.5 Menetapkan pemberian sumber kepada sekolah yang
paling memerlukan.
6.0 KUMPULAN SASARAN
Ketua PPD dan Pegawai PPD serta Pengetua dan Guru
Besar dalam daerah berkenaan.
7.0 KPI
Rujuk kamus KPI (Charter DTP)
8.0 JAWATANKUASA DTP DAN TERMA RUJUKAN
Jawatankuasa Teknikal DTP.
9.0 STRATEGI PELAKSANAAN
9.1
Pemantapan pelaksanaan DTP
i. Mesyuarat Penyelarasan Koordinator DTP
Kebangsaan/ Negeri/ Daerah
ii. Mesyuarat Problem
Solving Pengurusan Tertinggi dan Program Manager bersama PADU
9.2 Pengoperasian DTP
i. Penataran DTP
· Menyebarkan
maklumat DTP
ii. Menyelia pengoperasian DTP melibatkan 142
daerah
·
Sokongan Ketua PPD
·
Penetapan Target
· SISC+
dan SIPartners+
· Dialog
Prestasi Negeri dan Daerah
· Aktiviti
PILL
iii. Penyeliaan Dashboard dan Penyelenggaraan
·
Memastikan pengumpulan data berdasarkan indikator dashboard
·
Mesyuarat verifikasi data
· Mesyuarat
post mortem
iv. Bimbingan pelaksanaan DTP
·
Berdasarkan data pencapaian.
·
Laporan pencapaian yang disediakan
10 KAEDAH PEMANTAUAN DAN PENGUKURAN
10.1. Pengukuran
KPI
i. Menggunakan
dashboard prestasi daerah; atau
ii. Menggunakan data untuk kiraan capaian KPI.
10.2
Pemantauan Pelaksanaan DTP
i. Instrumen
pemantauan (dikeluarkan oleh BPSH, KPM)
ii. Dialog Prestasi Nasional/Negeri/Daerah/Sekolah
11.0 TEMPOH PENGUMPULAN DATA
Pengumpulan data dilakukan setiap hari, bulan atau
tahun berdasarkan KPI.
11.1
Setiap hari – kehadiran
murid, kehadiran guru
11.2 Setiap
bulan – penilaian berasaskan
sekolah, lawatan Ketua PPD
11.3
Setiap tahun – pencapaian
UPSR dan SPM - jurang bandar luar bandar
UPSR dan SPM
12.0 IMPLIKASI KEWANGAN
Peruntukan disediakan oleh PADU sebanyak RM 41,669,123.28
juta bagi pelaksanaan tahun 2015 melibatkan semua pengoperasian di peringkat
kebangsaan, negeri dan daerah.
13.0 PELAN PENGURUSAN RISIKO
Dalam melaksanakan inisiatif ini, risiko yang bakal
dihadapi turut dikenal pasti. Pelan
Pengurusan Risiko disediakan untuk memastikan tindakan susulan dapat diambil
oleh semua peringkat pelaksana supaya objektif dan KPI inisiatif ini berjaya
dicapai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan