Surat Rasmi merupakan salah satu cara perhubungan
yang penting di antara agensi Kerajaan dengan agensi Kerajaan yang lain dan
orang ramai. Surat disediakan bertujuan untuk menyampai atau mendapatkan
maklumat, arahan, tindakan dan keputusan.
Surat rasmi yang disediakan oleh agensi Kerajaan
terdapat dalam bentuk dokumen, surat dan memo. Sesuai dengan perkembangan
teknologi maklumat, surat kini boleh dihantar melalui electronic mail (emel)
secara cepat dan segera selain melalui pos, penghantaran tangan dan faks.
Format Surat
Rasmi
Seperti yang kita tahu, surat rasmi mempunyai
format yang tepat. Format Surat Rasmi yang tepat adalah sebenarnya sangat
mudah. Jom kita belajar.
1.Menggunakan Kertas Rasmi Jabatan
*Semua surat rasmi jabatan hendaklah ditaip atas kertas
rasmi jabatan (Letter Head). Letter Head merupakan pengenalan kepada
Kementerian / Jabatan / Agensi ( mengandungi alamat
lengkap) yang mana memudahkan urusan surat menyurat.
*Surat hendaklah dibuat dalam dua salinan:
– mengandungi letter head untuk edaran luaran;
– tidak mengandungi letter head yang dikandungkan
ke dalam fail; dan
– Sekiranya perlu, satu salinan surat yang sama
dikandungkan dalam fail timbul.
Nota: Didapati amalan kini, surat hanya disediakan
satu sahaja (adaletter head) untuk ditandatangani dan kemudiannya dibuat
salinan (fotostat) serta dikandungkan dalam fail.
2. Nombor Rujukan
Nombor rujukan hendaklah dicatatkan di ruang atas
sebelah kanan surat. Rujukan Kami di baris pertama dan diikuti dengan Rujukan
Tuan di baris berikutnya. Jarak Rujukan Kami dengan Rujukan Tuan adalah satu
enter. Nombor Rujukan mesti disertakan dalam surat rasmi kerana ianya merupakan
tool untuk memudahkan rujukan, pengesanan dan penyimpanan dalam fail.
3. Tarikh
Tarikh surat dicatat satu enter di bawah Rujukan
Kami dan Rujukan Tuan.
4. Mengalamatkan Surat
Surat-surat yang dialamatkan kepada jabatan atau
perseorangan hendaklah ditulis dengan jelas seperti nama dan alamat penerima.
Semua surat rasmi kecuali surat yang dituju kepada mana-mana individu tertentu
hendaklah dialamatkan kepada Ketua Jabatan. Jika surat yang dituju mempunyai
pangkat gelaran kebesaran, seperti Tun/Tan
Sri/Datuk/Dato’/Datin, maka hendaklah ditulis dengan pangkat gelarannya
dan didahului dengan kata hormat yang sesuai seperti Yang Berhormat, Yang
Berbahagia, Yang Mulia dan lain-lain.
5. Pemulaan Surat
Surat yang ditujukan kepada agensi hendaklah
dimulakan dengan ‘Tuan’ atau ‘Puan’. Surat yang dikhususkan kepada Ketua
Jabatan/Agensi yang mempunyai gelaran kebesaran hendaklah didahului dengan kata
hormat dan gelaran kebesarannya. Begitu juga bagi surat kepada orang awam yang
mempunyai gelaran kebesaran.
6. Tajuk Surat
Tajuk surat hendaklah ditulis dengan ringkas dan
tepat. Gunakan huruf besar dan dihitamkan (bold). Tajuk dihadkan kepada satu
perkara sahaja. Tajuk yan diberi akan membayangkan kandungan surat berkenaan.
7. Kandungan Surat
-Semua surat rasmi yang dikeluarkan hendaklah
mengandungi maksud yang jelas dan terang.
-Surat hendaklah dimulakan dengan:
‘Dengan hormatnya saya diarah merujuk’
‘Dengan hormatnya izinkan saya merujuk’
-Penulisan perenggan pertama surat tidak perlu
dinomborkan.
-Perenggan kedua dan seterusnya dinomborkan di
sebelah kiri (bermula dengan nombor 2)
-Perenggan penutup tidak perlu dinomborkan.
-Jika melebihi dari satu helaian surat, nombor
mukasurat bagi setiap helaian secara seturut hendaklah dicatat.
-Nombor-nombor atau huruf-huruf perlu diberikan
kepada lampiran yang disertakan bersama surat seperti ‘Lampiran A’ atau
‘Lampiran 1’. Nombor atau huruf lampiran ini mestilah sama seperti yang
dinyatakan dalam surat.
8. Motto atau Slogan Jabatan
-Motto atau slogan jabatan hendaklah ditulis
selepas
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
-Seelok-eloknya motto atau slogan dicetak di kertas
rasmi jabatan (Letter Head).
9. Penutup Surat
-Tiap-tiap surat hendaklah diakhiri dengan
perkataan ‘Saya yang menurut perintah’ sebelum tandatangan pegawai berkenaan.
-Jika pegawai yang menandatangani surat bukan Ketua
Jabatan, pegawai berkenaan hendaklah menandatangani bagi pihak (b.p) Ketua
Jabatan. Nama pegawai tersebut
hendaklah menggunakan HURUF BESAR.
-Hanya pegawai yang namanya dicatat sahaja yang
boleh menandatangani surat rasmi.
10. Salinan Kepada
-Bagi surat yang perlu dibuat salinan kepada pihak
lain selain penerima, hendaklah ditulis seperti format berikut:
s.k:
1. Osman Jailani
KPSU (K) P
2. Saenah Binti Bahari
PSU (P) T
3. Zailan Bin Murad
Jurutera
-Jika pegawai dari Kementerian / Jabatan / Agensi
yang berlainan, alamat penuh hendaklah dicatat bersekali. Contoh:
1. Timbalan Ketua Setiausaha Kanan
Pentadbiran Am, Jabatan Perdana Menteri
Aras 2, Blok B8
Kompleks Jabatan Perdana Menteri
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA.
( u.p: Osman bin Jailani)
2. Ketua Pengarah
Arkib Negara Malaysia
Jalan Duta, 50568 KUALA LUMPUR.
(u.p: Puan Saenah Binti Bahari)
11. Format Surat Terperingkat dengan Tanda
Keselamatan
Surat terperingkat hendaklah ditaip atau dicop
peringkat keselamatan (RAHSIA BESAR/ RAHSIA/ SULIT/ TERHAD) dengan HURUF BESAR
di penjuru kiri sebelah atas dan di penjuru
kanan sebelah bawah tiap-tiap muka surat dengan
huruf besar berukuran 7 mm dan dihitamkan. Contoh surat terperingkat seperti di
bawah.
Contoh Surat
Rasmi
Guru-guru perlu mengetahui cara yang betul dalam
membuat surat rasmi kerajaan. Guru akan sentiasa membuat surat rasmi ini dalam
menjalankan tugas di sekolah. Kebanyakkan surat kerajaan akan di tulis mengikut
format di atas. Format Kiriman Rasmi untuk diajar kepada murid berbeza dengan
surat rasmi kerajaan ini.
Sebagai contoh sekiranya surat daripada Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM), Kertas rasmi perlu menggunakan kepala surat KPM. Di
sekolah juga mempunyai kertas rasmi sekolah yang digunakan untuk menulis surat
rasmi.
sumber asal: SGO
Tiada ulasan:
Catat Ulasan