Dalam penghasilan soalan peperiksaan bagi tujuan
akademik, pihak kementerian bersama guru-guru pakar akan membentuk dan membina
soalan berasaskan satu penanda aras atau kayu ukur sebelum soalan dibuat.
Dalam membina sistem penentuan aliran soalan ini,
pembina soalan mahupun pencipta soalan telah menggunakan teori Taksonomi Bloom
untuk ujian akademik. Seperti yang kita sedia maklum, Taksonomi Bloom ini telah
diperkenalkan oleh Benjamin S.Bloom pada tahun 1956.
Kebaikan penggunaan Taksonomi Bloom ini ialah guru dapat merancang ujian
pencapaian mengikut tahap dalam Taksonomi Bloom, memberi definisi yang standard
untuk menerangkan dan mengelas hasil pembelajaran serta ia juga boleh digunakan
sebagai asas dalam menyatakan tingkah laku yang dikehendaki oleh pelajar.
Soalan yang dibina juga adalah mengikut tahap dan berperingkat-peringkat agar
pelajar mudah memahami konsep soalan.
Sistem pemarkahan juga memainkan penting dalam
penggunaan Taksonomi Bloom bagi mengetahui soalan tersebut berada di aras yang
mana. Contohnya, jika soalan tersebut hanya mengandungi 1 markah, soalan yang
diberikan merupakan soalan asas iaitu soalan pengetahuan yang mana pelajar
boleh mendapatkannnya di dalam teks.
Muat Turun Panduan di bawah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan