Pembudayaan Kajian Tindakan dalam kalangan warga
pendidik telah dapat dilaksanakan secara meluas berdasarkan minat dan
peningkatan berterusan bilangan guru dalam menjalankan Kajian Tindakan setiap
tahun.
Pada masa sekarang, Kajian Tindakan bukan sahaja
dijalankan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, tetapi ia
juga digunakan untuk memperkukuhkan pengurusan di sekolah. Matlamat utama
Kajian Tindakan adalah berdasarkan kepada satu hasrat iaitu untuk meningkatkan
tahap profesionalisme dalam kalangan pentadbir dan guru di sekolah. Kajian
Tindakan mempunyai dua unsur utama iaitu kajian dan tindakan.
Oleh itu ia sangat sesuai diaplilkasikan dalam
konteks pendidikan kerana dua unsur utama ini seringkali dijalankan secara
beriringan, iaitu tindakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta
pengurusan pendidikan; dan kajian dijalankan bagi mendapatkan bukti-bukti
emperik yang dapat menyokong sesuatu tindakan yang dilaksanakan.
Ia membolehkan pengamal iaitu para pendidik melalui
proses inkuiri penemuan dengan mengkaji masalah-masalah secara saintifik supaya
mereka boleh menilai, menambahbaik dan memantapkan proses membuat keputusan dan
amalan. Peranan dan sumbangan Kajian Tindakan dalam membantu menyelesaikan
pelbagai masalah yang dihadapi oleh pentadbir dan guru di sekolah tidak akan
dipertikaikan. Ini adalah kerana dapatan kajian akan memberi impak yang positif
kepada perubahan yang terancang dan kesannya akan menghasilkan apa yang
dikehendaki agar matlamat pendidikan dapat direalisasikan.
Kajian Tindakan diyakini dapat menonjolkan amalan
terbaik dalam pengajaran, pembelajaran dan pengurusan sekolah. Sehubungan
dengan itu, sewajarnya semua warga pendidik termasuk Pengetua, Guru Besar, dan
guru-guru berperanan dalam membudayakan Kajian Tindakan di sekolah
masing-masing.
Kepada yang ingin melihat Buku Manual Panduan
Tindakan dan Koleksi Kajian Tindakan bolehlah dapatkan di sini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan