Pendidikan di Malaysia sekarang sememangnya diminta
mengalami perubahan termasuk dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran ataupun
pembelajaran dan pemudahcaraan sehingga menekankan bahawa kaedah yang digunakan
perlu up to date pada abad ke-21 ataupun di zaman sekarang ini.
Berikut dikongsikan 89 kaedah pdpc abad ke-21 yang
boleh digunapakai oleh guru di dalam kelas. Antara contoh kaedah itu adalah :
Shout Out ialah kaedah di mana murid digalakkan
memberi idea secara lisan dengan laungan yang kuat dalam sesi subangsaran. Idea
tersebut dicatat atas kertas atau papan putih. Aktiviti seterusnya adalah
menyusun semula idea- idea tersebut secara sistematik
Quadrat Activity (Aktiviti Berempat) ialah kaedah
di mana satu bulatan dilukis ditengah-tengah kertas yang besar. Di luar bulatan
guru membahagikan kertas kepada 4 bahagian (Satu bahagian untuk 1 murid).
Setiap murid menulis pandangan/ jawapan kepada soalan yang diberikan. Murid
berbincang dengan ahli kumpulan dan menulis jawapan yang telah dipersetujui
semua ahli kumpulan dalam bulatan
Carousel (Karusel) ialah kaedah di mana soalan
ditampal/diletakkan di sekeliling bilik. Murid dikehendaki bergerak dalam
kumpulan dari satu soalan ke satu soalan yang lain dengan menunggu arahan guru
sebelum bergerak. Semua murid mesti bergerak ke setiap tempat yang diletakkan
soalan. Murid diminta berbincang atau
menulis jawapan mereka dalam kertas. Cara yang lain
murid duduk dalam kumpulan dan soalan diedarkan mengikut pusingan jam. Setiap
kumpulan mesti berbincang dan menjawab semua soalan
Stretch to Sketch ( Lukis mengikut kreativiti)
ialah kaedah di mana guru memberi arahan/maklumat untuk membantu murid melukis
(secara individu) tetapi mereka juga dikehendaki menggunakan kreativiti
masing-masing untuk berbuat demikian. Hasil kerja murid ditampal dan guru akan
membuat pengiktirafan/hadiah kepada lukisan yang paling kreatif.
Berikut merupakan pelbagai contoh lagi berkenaan
kaedah pdpc abad ke-21 ini oleh cg safee zakaria dari kelantan. Semoga bermanfaat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan