5E merupakan satu model instruktional yang
berasaskan kepada pendekatan konstruktivism untuk pembelajaran. Model ini
menyatakan bahawa pelajar membina idea baharu berdasarkan kepada idea lama
mereka. Pendekatan 5E ini juga sesuai dengan pelajar pada semua peringkat umur,
termasuk dewasa.
Setiap E pada 5E itu menceritakan mengenai fasa
pembelajaran. Bermula dengan Engage, Explore, Explain, Elaborate dan juga
Evaluate. Kaedah 5E ini membolehkan pelajar dan guru untuk mengalami aktiviti
yang biasa, dengan menggunakan pengetahuan asas, untuk membentuk makan dan
akhirnya meningkatkan kefahaman kepada konsep dengan berterusan.
ENGAGE (Pelibatan)
- memperkenalkan konteks
- menyediakan situasi bagi episod pembelajaran
- memberi kerelevanan kepada pembelajaran
- menggalakkan perasaan ingin tahu mengenai 'the
big idea'
- menggalakkan murid memberi idea awal
- mengetahui pemahaman sedia ada murid dan mengesan
salah konsep
- membolehkan guru mengetahui bagaimana untuk
memulakan pembangunan pemahaman murid
EXPLORE (Penerokaan)
- E yang paling penting
- murid membina pemahaman konsep berasaskan first
hand experience
- mula menjawab soalan yang diutarakan
- dalam penerokaan, murid boleh dibimbing atau
diberi maklumat yang tambahan bagi memudahkan pembelajaran
- yang penting, murid perlu mempunyai ownership
- murid boleh membina pemahaman daripada idea sedia
ada mereka
EXPLAIN (Penerangan)
- peringkat ini memerlukan input dari guru setelah
murid membina pemahaman konsep, ini melibatkan pemantapan dari segi
terminologi, definisi, model dan analogi
- guru perlu melibatkan murid dalam membuat
penerangan dan pembinaan idea selanjutnya melalui refleksi apa yang telah murid
temui dalam penerokaan dengan menggunakan soalan
- sekiranya perlu, guru boleh menambah idea baharu
dengan ulangan peringkat: penerokaan -> penerangan -> penerokaan ->
penerangan
ELABORATE (Pengolahan)
- mengukuhkan, mendalami dan mengembangkan
pemahaman konsep melalui mengaplikasikan konsep tersebut
- murid diberi masalah untuk diselesaikan bagi
memahami bagaimana big idea dipraktikkan
EVALUATE (Penilaian)
- pentaksiran melalui pelbagai kaedah dan tugasan
- perlu dilakukan di akhir setiap E untuk menyemak
perkembangan pemahaman murid iaitu pentaksiran formatif
- apabila pentaksiran dilakukan di akhir setiap
unit maka ia berbentuk sumatif untuk mengukur pencapaian murid
sumber asal: cikgushare.com
sumber asal: cikgushare.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan