Wajibkan orientasi tandas sekolah
“PAPA, adik nak kencing.” “Pergilah kat tandas
sekolah tu, papa tunggu.” “Tapi adik tak nak kencing kat tandas sekolah,”
sambil tangannya kemas melekat pada hidung seolah-olah menahan bau yang busuk
amat.
Penulis pasti ada dalam kalangan kita biasa
mendengar dialog itu oleh anak-anak mereka yang bersekolah. Kebiasaannya kita
hanya akan tersenyum dan membawa anak kita ke tempat lain, yang pastinya
mempunyai tandas selesa untuk anak kita menyempurnakan hajat mereka yang tertangguh
itu.
Tidak pernahkah kita terfikir apakah solusi yang
sepatutnya? Berapa lamakah situasi sebegini akan terus terjadi? Adakah
sepanjang persekolahan mereka, kita akan melabelkan tandas sebagai kawasan
larangan yang haram untuk dijejaki?
Bagi penulis, jika sekolah, tempat di mana
pendidikan disalurkan kepada anak-anak gagal untuk memainkan peranannya maka
tidak hairanlah kita digelar manusia yang tidak bertamadun. Kita sering
menyalahkan pihak lain dalam sesuatu isu termasuklah mengenai kebersihan
tandas. Namun apakah yang kita lakukan mengenainya?
Tandas adalah tempat yang amat penting untuk setiap
orang. Sekurang-kurangnya dua kali sehari pastinya kita akan singgah di kamar
kecil ini namun sejauh manakah kita prihatin terhadap kebersihan tandas ini.
Kebersihan sesebuah tandas itu adalah salah satu faktor bagi pengguna untuk
menggunakan tandas tersebut.
Kebanyakan tandas awam di Malaysia mempunyai tahap
kebersihan yang amat rendah walaupun pelbagai kempen telah dijalankan untuk
meningkatkannya. Tetapi, adakah perkara tersebut berlaku disebabkan penjagaan
yang sambil lewa daripada pihak yang sepatutnya ataupun hasil sikap pengguna
itu sendiri?
Seperti yang diketahui, terdapat tukang cuci yang
ditugaskan untuk membersihkan tandas dan mereka melakukan sedaya upaya untuk
menjaga kebersihan tandas-tandas awam ini. Tetapi sebagai pengguna, kita
sepatutnya memainkan peranan penting bagi mengekalkan kebersihan tandas dengan
mengamalkan etika yang betul semasa menggunakan tandas.
Sebagai contoh, pengguna boleh memastikan mereka
telah menutup saluran air dengan betul agar tidak membazirkan air dan
menyebabkan ‘banjir’ di dalam tandas. Selain itu, pembuangan sampah seperti
tisu tandas dan tuala wanita di tempat-tempat yang disediakan juga penting
kerana perkara ini antara sebab utama tandas kotor. Semua ini boleh didedahkan
ketika orientasi tandas pada pelajar tahun 1 ketika minggu pendaftaran pelajar.
Ibu bapa mahupun guru harus berhenti memberi alasan
mudah, ada pekerja yang telah dibayar gaji untuk melakukan tugas tersebut.
Tandas yang kotor bukan sahaja memberi imej yang
buruk terhadap sekolah tetapi juga boleh menyebabkan pelbagai masalah
kesihatan. Antara masalah yang timbul akibat penggunaan tandas yang kotor
adalah pencemaran bau yang mengganggu kehidupan seharian masyarakat. Selain
itu, keadaan itu juga boleh menimbulkan tekanan bagi seseorang. Tekanan yang
dimaksudkan adalah disebabkan oleh penahanan pembuangan sisa badan disebabkan
tidak mahu menggunakan tandas yang kotor.
Dalam pada itu, tabiat membersihkan tangan selepas
menggunakan tandas yang tidak sempurna juga mampu mengakibatkan masalah
keracunan makanan berlaku di mana kuman-kuman yang berada pada permukaan
tangan akan beralih kepada makanan dan menjangkiti orang lain. Maka tak hairanlah
kantin sekolah mencatatkan laporan keracunan makanan yang tinggi.
Maka sekolah harus proaktif dalam membudayakan
kebersihan tandas sebagai tanggungjawab semua. Para pelajar juga haruslah
dilatih daripada kecil supaya rajin membersihkan tandas sekolah, menghiasnya
agar kelihatan cantik dan selesa dengan meletakkan bunga-bunga, dekorasi serta
wangian. Ini bukan sahaja akan menjadikan tandas sebagai salah satu tempat
utama untuk dibersihkan malah akan meningkatkan lagi kualiti kehidupan bagi
penghuni sekolah tersebut.
Sikap ini membentuk diri para pelajar agar sentiasa
menghargai kebersihan tandas walau di mana juga mereka berada dan terus menjadi
amalan positif sehingga mereka dewasa.
Alangkah baiknya, jika rakyat negara ini mempunyai
sikap seperti orang Jepun yang sangat berdisiplin dan pembersih. Sudah tentu
memberikan keselesaan kepada semua orang untuk menggunakan tandas di
tempat-tempat awam. Dan alangkah indahnya jika pelajar yang beragama Islam
dapat menghayati sendiri ajaran yang Islam yang meletakkan taharah sebahagian
daripada iman.
Tiada guna suatu kemajuan itu jika hanya
infrastruktur sahaja yang kelas pertama tetapi minda, mentaliti dan akhlak
masih kelas ketiga. Untuk membangunkan infrastruktur kelas pertama tidaklah
sukar, namun hendak membangunkan minda, mentaliti dan akhlak kelas pertama
tidaklah semudah membangunkan infrastruktur kelas pertama. Marilah kita mula
melentur sikap anak-anak daripada rebung. Mulakannya dengan pendidikan di
sekolah.
DR. AHMAD ZAHARUDDIN SANI AHMAD SABRI
Universiti Utara Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan