Peringkat
: Sekolah Menengah dan Rendah
Jawatan
: Guru Penyelaras Bestari (GPB)
Waktu
bertugas : Mengikut waktu persekolahan. Bagi sekolah dua sesi, waktu bertugas
boleh disesuaikan merangkumi kedua-dua sesi persekolahan.
1.
Pengajaran dan Pembelajaran
1.1
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
1.2
Merancang, mengurus dan melaksanakan aktiviti berkaitan pengajarandan
pembelajaran berbantukan ICT di sekolah.
2.
Pengurusan ICT Sekolah
2.1
Merancang dan menyelaras program bimbingan pengintegrasian teknologi dalam
pengajaran dengan kerjasama Guru Cemerlang di sekolah.
2.2
Merancang, mengurus, membimbing dan bekerjasama dengan panitia mata pelajaran
untuk menyediakan kemudahan ICT yang terdapat di sekolah bagi tujuan
pengintegrasian dalam pengajaran dan pembelajaran.
2.3
Merancang, mengurus, membimbing dan bekerjasama dengan panitia mata pelajaran
untuk menyelaras pembekalan perisian-perisian aplikasi pendidikan di sekolah
berdasarkan keperluan bagi tujuan pengintegrasian dalam pengajaran dan
pembelajaran.
2.4
Mengurus dan menyelaras dan menyediakan akaun pengguna emel bagi warga sekolah
untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan pentadbiran sekolah.
2.5
Merancang, menyelaras dan mengurus dan menjadualkan penyelenggaraan (corrective
dan preventive) kemudahan ICT dan perisian-perisian aplikasi pendidikan oleh
Juruteknik Komputer serta menyelesaikan masalah teknikal yang mungkin timbul
dari semasa ke semasa
2.6
Mengurus, memantau dan melaksana program bagi mempromosi penyaluran maklumat
berkaitan integriti, etika penggunaan, isu-isu sosial dan keselamatan data yang
berkaitan dengan teknologi di sekolah.
3.
Khidmat Bantu Kepakaran ICT Sekolah
3.1
Pentadbir, Guru dan Staf
3.1.1
Merancang dan menyediakan program bimbingan dan galak guna bagi guru
menggunakan kemudahan ICT secara efektif dalam mengintegrasi ICT dalam P&P
3.1.2
Merancang dan menyediakan program bimbingan dan galak guna bagi staf
menggunakan kemudahan ICT secara efektif dalam aktiviti pengurusan dan
pentadbiran.
3.1.3
Merancang dan menyediakan khidmat bantu di sekolah sebagai pakar rujuk
berkaitan teknologi pendidikan.untuk tujuan pengajaran, pembelajaran dan
pentadbiran.
3.1.4
Merancang, menyelaras dan melaksanakan program latihan dan bimbingan untuk guru
meningkatkan kemahiran abad ke- 21 dalam pembelajaran murid dengan
mengintegrasikan ICT melalui pengajaran dan pembelajaran.
3.1.5
Membantu guru dalam pembangunan objek pembelajaran serta bahan pengajaran dan
pembelajaran yang boleh digunakan dalam pelbagai platform, seperti laman web, pangkalan
data, aplikasi interaktif, blog, wiki, laman perkongsian video dan lain-lain
untuk membantu guru
mengintegrasi
ICT dalam P&P
3.1.6
Menjadi pakar rujuk dalam pembangunan bahan P&P berasaskan ICT dan memberi
khidmat kepakaran dalam mengaplikasi penggunaan teknologi yang bersesuaian
untuk proses P&P bagi mata pelajaran tertentu.
3.1.7
Mengurus dan melestarikan kolaborasi di antara murid dan guru di dalam program
pengantarabangsaan sekolah melibatkan P&P.
3.2
Murid
3.2.1
Merancang dan menyediakan program yang sesuai bagi mengalakkan murid untuk
membaca, melihat, mendengar dan bertindak balas dalam persekitaran pembelajaran
yang menyeronokkan melalui ICT.
3.2.2
Merancang, memantau dan melaksana program bagi mendidik dan membimbing murid
mengenai integriti, etika penggunaan, isu-isu sosial dan keselamatan data dalam
penggunaan ICT di sekolah.
3.2.3
Merancang, memantau dan melaksana program bagi melatih kemahiran ICT tambahan
kepada murid Briged Bestari secara berterusan.
3.2.3
Merancang, memantau dan melaksana program bagi memupuk kemahiran pembelajaran
abad ke-21 supaya murid dapat membina kemahiran, ilmu dan sahsiah yang positif
ke arah penggunaan teknologi dalam pembelajaran sepanjang hayat agar mampu
bersaing di peringkat antara bangsa.
3.2.4
Merancang memantau dan melaksana program bagi memupuk pembelajaran secara kadar
kendiri, akses kendiri dan terarah kendiri menggunakan ICT sebagai pengupaya
supaya murid bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri
3.2.5
Merancang, memantau dan melaksana program bagi membimbing murid mengakses
maklumat melalui pembelajaran ubiquitous (belajar di mana-mana dan pada bila-bila
masa) bagi tujuan melatih untuk mengumpul, memproses dan menghasilkan laporan
terhadap maklumat tersebut.
3.2.6
Merancang, memantau dan melaksana program bagi Membimbing murid berkolaborasi
bersama guru, rakan sekolah ataupun di luar negara menggunakan teknologi komunikasi
dan media.
3.2.7
Merancang, memantau dan melaksana program Membimbing murid menggunakan sumber
teknologi yang sedia ada di sekolah untuk tujuan merancang strategi
penyelesaian masalah dalam pembelajaran mereka.
4.
Pengurusan Penarafan Sekolah Melalui Smart School Qualification Standards
(SSQS)
4.1
Mengurus, menyelaras dan melaksanakan penarafan SSQS disekolah.
4.2
Menyediakan laporan keputusan pencapaian SSQS di sekolah kepada pihak yang
berkenaan.
4.3
Merancang, mengurus dan melaksanakan program-program peningkatan budaya ICT di
sekolah berdasarkan pencapaian keputusan SSQS semasa.
5.
Am
5.1
Menyediakan laporan dan maklumat perkembangan aktiviti Pembestarian Sekolah
kepada pihak yang berkenaan.
5.2
Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa
ke semasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan