1. Pengajaran dan Pembelajaran
a. Merancang
dan mengajar Kemahiran Maklumat antara 6 hingga
10 waktu seminggu.
·
Definisi
Kemahiran Maklumat.
·
Modul
Pengajaran Kemahiran Maklumat.(Catatan: bagi sekolah rendah rujuk Modul
Kemahiran Maklumat Untuk Sekolah Rendah terbitan BTP manakala sekolah menengah pula boleh merujuk buku yang sama dengan
mengubahsuai mengikut keperluan.
·
Waktu
pengajaran kemahiran Maklumat:
o
diintegrasikan
dalam mata pelajaran lain (contoh:waktu perpustakaan yang menggunakan waktu
BM/BI)
o
Catatan: semasa
Guru Perpustakaan dan Media mengajar,
guru sedia ada perlu bersama.
o
Di
luar waktu persekolahan (petang / hari Sabtu)
·
Jadual
waktu pelaksanaan perlu disediakan untuk memastikan semua kelas berpeluang
mengikuti pengajaran Kemahiran Maklumat.
b.
Bekerjasama
dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berasaskan
sumber.
c.
Merancang
dan melaksanakan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong
pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
2.
Perancangan / Pengurusan
a. Merancang dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat
Sumber Sekolah bersama-sama pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru dan
pelajar sekolah.
b. Merancang
dan mengurus belanjawan tahunan Pusat Sumber
Sekolah bersama AJK Kurikulum sekolah.(sila rujuk
kepada pekeliling Kewangan Bil.5/2002).
c. Merancang
pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif,
seimbang dan kemaskini (Sila rujuk buku Dasar
Pembinaan Koleksi terbitan BTP, 1994).
d. Merancang
dan mengurus program pembacaan (Program NILAM)
dan pembudayaan ilmu. (Sila
rujuk Buku Konsep dan
Panduan Pelaksanaan Program
NILAM terbitan BTP dan
pekeliling Iktisas Bilangan 3/1998).
e. Menyelia
dan mengurus bahan-bahan Pusat Sumber Sekolah.
f. Menyedia
dan mengedar minit mesyuarat Jawatankuasa Induk
dan Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah.(Rujuk
Pekeliling Pengurusan Mesyuarat)
g. Melaksanakan
tugas semakan stok dan inventori peralatan Pusat
Sumber Sekolah.
3.
Pembangunan Sumber Manusia
a. Merancang,
mengurus, melaksana dan menyelaras program pembangunan
staf dan program latihan dalaman berhubung dengan
Pusat Sumber Sekolah.
·
Mengajar
kemahiran maklumat kepada pengawas PSS.
·
Mengadakan
sesi perkongsian ilmu dengan AJK Pusat Sumber Sekolah
·
Mengadakan
aktiviti kemahiran mmaklumat diluar waktu persekolahan(petang / hari Sabtu).
4. Promosi / Perhubungan Luar
a. Mempromosi dan mengadakan
aktiviti-aktiviti galakguna Pusat Sumber
Sekolah
·
Minggu
PSS/ Induksi PSS,
·
Bulan
Membaca- Julai,
·
Hari
Buku Se dunia -1 April,
·
Hari
Perpustakaan Sekolah Antarabangsa – Hari Isnin Minggu keempat, bulan Oktober)
b. Berhubung
dan bekerjasama dengan Pusat Sumber Pendidikan
Negeri/Pusat Kegiatan Guru/Perbadanan Perpustakaan Awam serta
Agensi-agensi lain yang berkaitan
untuk meningkatkan perkhidmatan dan program Pusat Sumber Sekolah.
c. Mempromosi
dan manjadi ahli Persatuan Perpustakaan / Pusat
Sumber Sekolah.
5. Pemantauan / Penilaian / Pelaporan
a. Memantau
dan mengawal selia pelaksanaan program Pusat Sumber
Sekolah.
b. Menjalankan
penyelidikan / kajian tindakan berhubung dengan
perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
c. Menyediakan
laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan,
pengurusan, program dan aktiviti serta kewangan
Pusat Sumber Sekolah.
d. Menghantar
data dan laporan pelaksanaan Program Pusat Sumber
Sekolah khasnya Laporan Pusat Sumber Sekolah dan
Program NILAM kepada PKG mengikut keperluan.
Catatan:
Menjalankan tugas seperti yang diarahkan oleh pihak pengurusan sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan