1. Fahami
jawatan Guru Cemerlang
Dalam kebanyakan kes, ramai rakan guru yang
tersalah anggap mengenai jawatan Guru Cemerlang. Ramai yang menganggap Guru
Cemerlang adalah guru yang SANGAT CEMERLANG; hebat akademik, hebat kokurikulum,
pegang jawatan penting dalam HEM, dan serba serbi HEBAT!.
Sebenarnya, jawatan Guru Cemerlang adalah merujuk
kepada guru-guru yang cemerlang dan menyerlah dalam mata pelajaran yang diajar
ataupun di dalam bidang pengkhususan dengan tujuan untuk dijadikan role model,
sumber inspirasi dan motivasi kepada guru lain untuk sama-sama bersaing
meningkatkan lagi tahap pencapaian kualiti P&P di sekolah masing-masing.
Jadi, jika anda seorang guru yang memang CEMERLANG
dalam subjek kepakaran anda, silalah mohon walaupun anda kurang sumbangan dalam
bidang HEM dan Kokurikulum. Kerana yang akan diberi lebih penilaian adalah
sumbangan anda pada subjek kepakaran anda!
p/s: Menurut kata-kata seorang penceramah Nazir,
"Jika anda ahli sukan wakil Malaysia sekalipun, penilaian utama hanya akan
dinilai pada sumbangan anda dalam bidang subjek yang dipohon!"
2. Pilih
Subjek Kepakaran dengan tepat
Pemilihan subjek kepakaran juga merupakan sesuatu
yang penting semasa membuat permohonan Guru Cemerlang. Ini kerana faktor
seperti jumlah waktu mengajar dan juga tahun pengalaman mengajar subjek
kepakaran memberikan markah yang berbeza-beza kepada guru yang memohon semasa
penilaian. Rakan guru boleh rujuk jadual di bawah bagi pemilihan subjek
kepakaran yang lebih tepat dan sesuai untuk anda.
Jika rakan guru masih ragu-ragu dan tidak pasti
subjek mana yang menjadi pilihan, semaklah semula senarai tugas pada tahun-tahun
lepas. Pilih subjek yang mana lebih banyak sumbangan/tugas/peranan. Pastikan
juga subjek yang dipilih itu merupakan subjek yang telah anda ajar
sekurang-kurangnya 3 tahun berturut-turut, terutamanya jika anda
berpindah-pindah sekolah. Tidak menjadi masalah juga jika anda memilih subjek
bukan major anda, selagi subjek yang dipohon telah diajar sekurang-kurangnya 3
tahun dan ke atas.
Kesilapan memilih subjek kepakaran, kadang-kadang
mampu memberikan keputusan yang mengecewakan.
3. Isi
Borang Permohonan dengan betul dan lengkap
Seterusnya, isilah borang permohonan anda dengan
teliti, lengkap dan tepat. Kesilapan dan sikap ambil mudah semasa mengisi
borang permohonan akan menyebabkan permohonan anda ditolak/kurang menyerlah.
Pastikan juga perkara-perkara yang dikehendaki
berada dalam keadaan yang sedia dikemaskini. Sebagai contohnya:
a) Maklumat diri dan perkhidmatan (Tarikh lantik,
sah dll)
b) Kenyataan Perkhidmatan (boleh rujuk dengan
kerani sekolah)
c) Perisytiharan Harta (sahlaku dalam 5 tahun tanpa
sebarang perubahan harta)
d) LNPT (3 tahun berturut-turut)
e) esei (cuba buat sendiri dan nyatakan hasrat anda
dari hati dan naluri anda)
f) Senarai Tugas (senaraikan SEMUA bidang
tugas/peranan/sumbangan anda dalam Akademik, HEM dan Kokurikulum dengan lengkap)
Jika tidak pasti, bidang tugas tersebut perlu
dimasukkan atau tidak dalam borang permohonan, masukkan saja kesemuanya. Penilai
akan menilai boring dan memilih perkara yang akan diberi markah.
4. Fokus
kepada subjek yang dipohon
Perhatian dan tumpuan utama haruslah diberi kepada
subjek kepakaran yang dipohon. Nyatakan dengan selengkapnya
tugas/peranan/sumbangan yang pernah anda buat untuk subjek atau pun bidang
kepakaran anda itu.
Jika pernah anda adakan kelas tambahan / ceramah di
luar sekolah, nyatakan dalam borang dan juga lampirkan bukti (dokumentasi/sijil/gambar)
bagi mengukuhkan permohonan anda. Antara contoh bidang tugas/ sumbangan yang
boleh anda masukkan:
a) Ketua Panitia
b) guru kelas tambahan
c) guru kelab / persatuan (subjek/bidang kepakaran)
d) penceramah
e) pemeriksa kertas soalan
f) penyelaras kem (subjek/bidang kepakaran)
Apa-apa yang dinyatakan perlulah lebih fokus kepada
subjek kepakaran anda. Tak guna jika anda nyatakan berjela-jela bidang tugas
anda di sekolah, namun jika diteliti sangat sedikit sahaja sumbangan dalam
subjek kepakaran! Sekali lagi saya ingatkan, penekanan haruslah diberikan
kepada sumbangan anda dalam subjek kepakaran, bukan lah bidang lain!
5. Bahagikan
tugas mengikut bidang
Bagi memudahkan urusan anda untuk menguruskan data
dan bahan yang bertimbun-timbun untuk 3+1 tahun, maka lebih baik jika anda
bahagikan tugas tersebut kepada bidang masing-masing. Bahagikan tugas mengikut
bidang Akademik, HEM dan Kokurikulum.
Sebagai contoh:
2010 - Akademik - Penyelaras Kem Sains PMR
2010 - Akademik - Penyelaras Sains Tingkatan 3
2010 - HEM - Penyelaras Disiplin Tingkatan 1
2010 - KoK - Jurulatih Sofbol Daerah Sibu
2011 - Akademik - Ketua Panitia Sains
2011 - Akademik - Penceramah Bengkel Sains
2011 - HEM - Penyelaras Disiplin Tingkatan 1
2011 - KoK - Jurulatih Sofbol Daerah Sibu
2012 - Akademik - Ketua Panitia Sains
2012 - Akademik - Penyelaras Sains Tingkatan 1
2012 - HEM - Penyelaras Disiplin Tingkatan 1
2012 - KoK - Jurulatih Sofbol Negeri Sarawak
Penilaian pada tapisan pertama akan dibuat dengan
menilai Borang Permohonan.
6. Kumpulkan
bahan
Semasa mengisi Borang Permohonan, sebaiknya anda
mulakan dengan mengumpul semua bahan-bahan anda terlebih dahulu. Kumpulkan
semua senarai tugas anda, inovasi, ABM, kajian tindakan, penulisan dan pelbagai
lagi perkara yang berkaitan agar memudahkan anda untuk menyiapkan borang
permohonan dengan lengkap.
Jika anda tak ingat senarai tugas bagi 3 tahun
kebelakang, boleh lah rujuk semula dengan Ketua Jabatan anda agar meminjam
semula Borang LNPT yang diisi pada setiap tahun. Ada baiknya, jika anda sendiri
yang menyimpan segala maklumat tersebut dalam bentuk softcopy sebagai rujukan
di masa depan. Juga dapatkan semula Buku Rekod Mengajar anda pada tahun-tahun
sebelumnya bagi mendapatkan semua Jadual Waktu.
Selain daripada memudahkan anda untuk mengisi
Borang permohonan, sekurang-kurangnya anda kini sudah melakukan sedikit
persiapan awal dalam mengumpulkan bahan untuk dikemaskini dan bersedia untuk
dicerap oleh Nazir.
7. Fokus
kepada Kajian Tindakan dan Inovasi
Dua perkara yang perlu diberi perhatian pada era
sekarang jika anda memohon Guru Cemerlang adalah Kajian Tindakan dan juga
Inovasi. Jika pada masa sekarang anda tidak mempunyai sebarang Kajian Tindakan
dan Inovasi, bermakna anda adalah guru yang tidak mengikuti perkembangan semasa
tentang apa yang berlaku dalam pendidikan di Malaysia!
Kajian Tindakan adalah satu kajian mengenai sesuatu
permasalahan p&p yang dijalankan oleh seseorang guru dengan tujuan
mengenalpasti kaedah atau teknik yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut.
Sebagai contoh, dalam pengajaran kita dengan menggunakan kaedah A, pelajar
tidak memahami apa yang kita ajar. Lantas kita mencuba Kaedah B dan C, dan melihat
hasilnya. Hasil dapatan kita dikongsi dengan rakan-rakan guru yang lain.
Inovasi pula merupakan perkara baru yang kita
hasilkan yang akan memudahkan pengajaran dan pengurusan kita. Penghasilan boleh
datang dalam bentuk alat bantu mengajar, teknik atau kaedah mengajar dan borang
pengurusan. Contoh lain inovasi yang dapat dilakukan adalah blog, video, dan
animasi.
8. Tonjolkan
kelebihan diri
Semasa mengisi Borang Permohonan juga, nyatakan
kesemua bidang tugas dan sumbangan dalam semua perkara, terutamanya subjek
kepakaran. Seperti yang saya katakan di atas, jika tidak pasti, masukkan saja
kesemua sumbangan mengikut bidang masing-masing. Penilai akan memilih yang terbaik.
Menonjolkan kelebihan yang ada pada diri bukanlah bererti
meninggikan diri, sebaliknya memastikan bakat dan kelebihan itu disedari supaya
dapat digunakan lagi dengan cara yang lebih baik dan bermanfaat.
9. Tanya
guru yang berpengalaman
Jangan lupa juga untuk bertanya dengan guru-guru
berpengalaman yang telah memohon Guru Cemerlang pada tahun-tahun sebelumnya.
Sama ada mereka berjaya atau pun tidak dalam permohonan mereka, saya pasti akan
ada sedikit tips dan nasihat yang boleh kita ambil iktibar dan pengajaran.
Nasihat dan juga tips daripada mereka mungkin boleh
membantu untuk mengisi borang permohonan dengan lebih baik. Mereka tidak akan
lokek untuk berkongsi rahsia kejayaan mereka!
10. Sedia
untuk berdepan dengan haters
Yang ini tak dapat nak di ketepikan daripada masuk
dalam panduan dan tips. Ini kerana sebaik mana kita pun, pasti akan ada orang
sekeliling yang kurang senang dengan setiap perbuatan kita. Tambah lagi kalau
jahat kanJadi, sentiasa lah bersedia dengan sebarang kemungkinan yang akan
dijalankan oleh para haters. Ianya boleh datang dalam bentuk fitnah,
cakap-cakap di belakang, perli memerli, bergurau terlebih sudah, dan segala
bentuk kejahatan lagi lah.
Pasti akan terganggu kan? Rasa kurang motivasi?
Nasihat, TAK PAYAH PEDULIKAN MEREKA! Anggaplah sebagai
nyamuk yang datang terbang kat tepi telinga. Dah habis berbunyi, pergilah ia.
Yang penting kita sabar, tekun dan istiqamah dengan apa yang kita buat. Hanya
kita dan Allah saja yang tahu apa yang ada dalam hati dan yang kita niatkan.
Selagi niat kita baik, inshaAllah, akan sentiasa ada pertolongan dari Yang Maha
Kuasa.
Masa yang ada perlu digunakan dengan sebaik mungkin
untuk menyiapkan lebih banyak tugasan dan cabaran yang menanti kita. Bukan
untuk melayan kerenah para haters!
11. Motivasi
Diri Yang Betul
Harus diingat, sentiasa tanamkan dalam diri semasa
memohon jawatan Guru Cemerlang ini bukan lah kerana niat untuk meninggi diri
dan mengejar duit dan pangkat. Sebaliknya tanamkan diri dengan motivasi untuk
memperbaiki diri agar menjadi pendidik yang lebih berjaya, menambahkan lagi
ilmu pengetahuan dan pengalaman, serta niat mendapatkan lebih banyak peluang
bagi mencurahkan lebih banyak ilmu dengan orang ramai.
InshaAllah dengan niat dan iltizam yang betul,
semoga kita beroleh kejayaan! Sekurang-kurangnya tidak lah kita kecewa
menonggeng sangat kalau-kalau permohonan kita tidak berjaya nanti..
Berusahalah yang sebaik mungkin. InshaAllah dengan
kesungguhan, semua orang pasti beroleh kejayaan. Ramai lagi guru-guru HEBAT di
luar sana. Cubalah peluang ini bagi membuka peluang lebih besar kepada untuk
mencurahkan ilmu, inshaAllah! Semoga berjaya!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan