Buku Rekod Perkhidmatan Kerajaan amat penting bagi setiap penjawat jawatan dalam perkhidmatan kerajaan. Dokumen tersebut perlu sentiasa dikemaskini dan setiap maklumat yang dicatat di dalamnya hendaklah dipastikan lengkap dan tepat. Kegagalan pihak yang bertanggugjawab untuk berbuat demikian boleh menyebabkan pemilik buku tersebut menghadapi banyak kesulitan apabila bertukar jawatan, membuat persaraan pilihan ataupun bersara wajib.
Kementerian Pendidikan banyak menerima aduan dan
rungutan daripada guru-guru dan staf sokongan yang menyatakan kekecewaan dan
rasa tidak puas hati mereka terhadap Buku Rekod Perkhidmatan Kerajaan yang
tidak diurus dengan sempurna. Di antara kesilapan-kesilapan nyata yang terdapat
di dalam Buku Rekod Perkhidmatan Kerajaan adalah seperti berikut:
-Ejaan nama yang berbeza daripada ejaan nama di
dalam Kad Pengenalan.
-Nombor Kad Pengenalan yang berbeza daripada nombor
Kad Pengenalan yang dimiliki.
-Tarikh mula perlantikan dalam perkhidmatan
kerajaan tidak dicatat.
-Tarikh kenaikan dan tangga pergerakan gaji tidak
dicatat dengan tepat.
-Butiran maklumat yang ditulis dengan tangan sukar
dibaca oleh orang lain.
-Kehilangan maklumat akibat daripada helaian
terkoyak atau hilang.
Dengan Surat Pekeliling lkhtisas Bil 9/1999 ini,
semua Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Bahagian/Daerah, sekolah
atau mana-mana pihak yang bertanggungjawab mengurus dan menyimpan Buku Rekod
Perkhidmatan Kerajaan pegawai dan staf sokongan hendaklah mempastikan bahawa
maklumat yang terkandung dalam buku rekod tersebut sentiasa kemaskini.
Semua maklumat yang dicatatkan ke dalam dokumen
tersebut hendaklah dilakukan dengan cermat, jelas dan betul. Dari semasa ke semasa
semakan hendaklah dibuat supaya tindakan memperbetulkan mana-mana kesilapan
dapat dilakukan. Semua Buku Perkhidmatan Kerajaan juga hendaklah disimpan
dengan baik dan di tempat yang selamat.
******************************************************
SOALAN LAZIM BUKU PERKHIDMATAN KERAJAAN
******************************************************
BUKU PERKHIDMATAN KERAJAAN (BPK)
1. Apakah tindakan yang perlu diambil sekiranya BPK
belum diterima oleh pihak pentadbiran tempat bertugas baru seseorang pegawai?
Jawapan: Pihak pentadbiran baru perlulah
menghubungi pejabat lama pegawai.
2. Apakah yang perlu dilakukan sekiranya didapati
ejaan nama di BPK adalah berbeza daripada Kad Pengenalan?
Jawapan: Pegawai perlu memohon kelulusan BPSM untuk
pindaan nama tersebut melalui pihak pentadbiran sekolah.
3. Bagaimanakah dengan BPK bagi pegawai yang telah
bersara/ meninggal dunia?
Jawapan: BPK pegawai berkenaan hendaklah disimpan
di tempat di mana pegawai terakhir bertugas.
4. Sekiranya seseorang pegawai telah mengambil cuti
rehat secara berlebihan, perlukah cuti berkenaan direkodkan ke dalam BPK?
Jawapan: Ya, semua cuti rehat yang diambil oleh
seseorang pegawai hendaklah direkodkan
5. Adakah Cuti Tanpa Rekod perlu direkodkan ke
dalam BPK?
Jawapan: Ya, catatkan tarikh, jumlah hari dan jenis
Cuti Tanpa Rekod yang telah diluluskan.
6. Seseorang pegawai dikenakan tindakan secara
pentadbiran/ teguran secara lisan, perlukah dicatatkan ke dalam BPK?
Jawapan: Tidak, hanya keputusan yang dikeluarkan
oleh Lembaga Tatatertib sahaja perlu dicatatkan
7. Bolehkah seseorang pegawai menyemak jumlah
sebenar Gantian Cuti Rehat (GCR) yang telah dikumpulkan bagi faedah persaraan
melalui BPK?
Jawapan: Ya, boleh disemak melalui BPK.
8. Apakah tindakan yang perlu diambil sekiranya
terdapat kesilapan dari segi rekod Kenyataan Cuti?
Jawapan: Pegawai perlu mengemukakan maklumat
(Penyata Cuti Tahunan) yang sah bagi pindaan maklumat.
sumber: cikgushare.com
sumber: cikgushare.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan