iTHINK bermaksud innovative thinking (Pemikiran
Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran
berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif,
kritis dan inovatif. Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10
buah sekolah (6 SR dan 4 SM) sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia.
Kenapa
Diadakan Program i-THINK?
Dapatan pentaksiran antarabangsa (TIMSS dan PISA)
mendapati kedudukan Malaysia semakin menurun dalam subjek bahasa, Sains dan
Matematik. Kajian mendapati murid berpengetahuan, tetapi tidak tahu untuk
mengaplikasikannya. Jadi pengenalan Program i-THINK ialah adalah bertujuan
untuk melahirkan modal insan masa depan
yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.
Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program
i-THINK
Peta
Pemikiran
Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang
dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah
digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid
seawal usia 4 tahun. Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.
1. Circle Map (Peta Bulatan)
Circle Map digunakan untuk sumbangsaran idea dan
mempamerkan pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan
maklumat mengikut konteks.
2. Bubble
Map (Peta Buih)
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan
murid bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan
deskriptif atau huraian.
3. Double
Bubble Map (Peta Buih Berganda)
Double Bubble Map digunakan untuk membanding beza
sesuatu
4. Tree Map
(Peta Pokok)
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan
atau idea.
5. Brace Map
(Peta Dakap)
Brace Map digunakan untuk menganalisis objek
fizikal. Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan
pada bahagian kedua adalah bahagian utama.
6. Flow Map
(Peta Alir)
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu
proses.
7.
Multi-flow Map (Peta Pelbagai Alir)
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan
menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah
peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa
tersebut, manakala bahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa
tersebut.
8. Bridge
Map (Peta Titi)
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada
pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor
penghubungan.
sumber: cikguhailmi.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan