Panduan ini bertujuan untuk menerangkan kepada agensi Kerajaan berkaitan
tata cara pengurusan mesyuarat secara digital ke arah pengendalian
mesyuarat yang lebih sistematik, seragam dan efektif.
Mesyuarat merupakan satu mekanisme utama yang digunakan oleh agensi Kerajaan untuk:
1. merancang pelaksanaan sesuatu dasar dan program Kerajaan;
2. memperoleh nasihat daripada pihak yang mempunyai kepakaran dan pengalaman dalam perkara tertentu;
3. menyelaras dan memantau usaha-usaha pelaksanaan sesuatu program supaya tindakan yang dilakukan oleh semua agensi Kerajaan yang terlibat dibuat secara bersepadu;
4. membuat keputusan secara kolektif melalui perbincangan dan perundingan; dan
5. menyelesaikan masalah yang timbul dalam melaksanakan sesuatu keputusan.
Bagi memantapkan pengurusan mesyuarat agensi Kerajaan, maka panduan ini dihasilkan dengan memfokuskan elemen utama seperti yang berikut:
(i) Tanggungjawab Urus Setia Mesyuarat:
Peringkat I: Tindakan Sebelum Mesyuarat;
Peringkat II: Tindakan Semasa Mesyuarat; dan
Peringkat III: Tindakan Selepas Mesyuarat.
(ii) Format Penyediaan Minit Mesyuarat;
Bagi urusan mesyuarat yang melibatkan dokumen terperingkat, agensi Kerajaan hendaklah mematuhi tata cara pengurusan dokumen terperingkat seperti yang berikut:
(i) Akta Rahsia Rasmi 1972 (Pindaan) 1986; dan
(ii) Arahan Keselamatan.
Muat Turun:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan