Guru Tidak Kompeten (GTK) dan langkah yang perlu
diambil
Soalan: Konsep tidak ‘kompeten” dalam pengurusan
sumber manusia telah mendapat tafsiran yang berbeza-beza.
Bincangkan tafsiran konsep tersebut seperti yang
didefinisikan oleh Edwin M. Brideges ( 1990) dengan yang didefinisikan oleh
Perintah Am dan Pekeliling Perkhidamtan di Malaysia.
Huraikan perbezaan tafsiran berkenaan mengenai
ciri-ciri guru yang tidak kompeten dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh
pentadbir dalam menangani masalah yag dihadapi oleh kumpulan guru-guru berkaitan
di sekolah.
Maksud Tidak Kompeten :
    -Guru
bermasalah - dari aspek peribadi, teknikal dan produktiviti
    -Prestasi
rendah : 50% ke bawah
Edwin M. Bridges, 1990 :
Guru dikatakan tidak kompeten dari aspek berikut
    -Teknikal
(tak kuasai P&P)
    -Birokrasi
(undang2)
    -Etika
(perwatakan/ tugas)
    -Produktiviti (pencapaian rendah)
    -Peribadi
(lemah kognitif, afektif, psikomotor)
Langkah Atasi :
1. Kaunseling peribadi
    -cadangkan
kepada GTK
    -mesti
dipersetujui GTK
    -pengetua
buat pemantauan & dapatkan laporan kaunselor
2. Program motivasi berkala
    -libatkan
program yg boleh meningkatkan prestasi GTK cth : LADAP, Perasa, Seminar
    -tingkatkan keyakinan diri GTK, prog kesedaran
    -cari
aktiviti yg boleh update pengetahuan dan menyegarkan minda
3. Beri tanggungjawab mencabar
    -penggiliran tugas - job rotation
    -elak kebosanan buat tugas yg sama
    -elak burn
out situation
    -ubah
strategi : beri pengiktirafan GTK sbg ketua
4. Penghargaan dan pengiktirafan
    -Pujian,
ganjaran, tampal gambar, hadiah, sijil penghargaan
    -meraikan
hari2 istimewa - kelahiran anak, hari jadi, persaraan
5. Perubahan persekitaran tempat kerja
    -Tukar
kedudukan tempat kerja
    -Tampal
arahan / peraturan tempat kerja
    -Ubah
susun atur bilik guru
    -Amalkan
5S : Sisih, sapu, susun, selenggara & sentiasa amal
    -Wujudkan
Fail Meja dan Manual Prosedur Kerja
     -Amalan
3K
6. Latihan formal & profesionalisme
    -kursus,
seminar, in house training, kajian tindakan
    -tujuan :
tambah ilmu, kemaskini pengetahuan, tambah pengetahuan
     -anjuran
: sekolah, PPD, JPN, KPM & lain-lain
7.Psikoterapi
    -Dapatkan
rawatan Psikiatri
    -Pengetua
- ambil tahu perkembangan & pastikan GTK hadir sesi
    -Mewujudkan buddy - rakan kpd GTK
    -masukkan
dlm kumpulan POOL
    -elakkan
kelas peperiksaan - risiko
    -maklumkan
kepada ahli organisasi agar semua peka dgn GTK

Tiada ulasan:
Catat Ulasan