Putrajaya: Pencapaian peperiksaan bukanlah penentu
kejayaan hidup seseorang, sebaliknya potensi dan bakat setiap pelajar perlu
digilap dengan kemahiran dan nilai untuk membolehkan mereka bersaing pada abad
ke-21.
Selaras dengan hasrat itu, Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) menyediakan akses kepada pendidikan berkualiti melalui
transformasi pendidikan di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025 untuk meletakkan negara antara satu pertiga teratas sistem pendidikan
terbaik di dunia.
Timbalan Menteri Pendidikan I Datuk P Kamalanathan
berkata, kementerian menerajui perubahan untuk menganjak paradigma masyarakat
Malaysia daripada terlalu berfokus kepada peperiksaan kepada satu sistem
pendidikan bersepadu membabitkan segenap lapisan masyarakat.
“Peperiksaan bukanlah penentu segalanya, ia adalah
langkah pertama ke arah pembentukan sahsiah dan jati diri anak-anak kita
sebagai warga yang dapat menyumbang kepada negara tercinta ini.
“Justeru, pelajar perlu dibangunkan secara holistik
bagi menyediakan mereka laluan masa depan yang gemilang.
“Berikan mereka peluang untuk bersinar gemilang
mengikut kecenderungan dan bakat yang ada pada mereka,” katanya.
Menurutnya, perubahan landskap pendidikan tinggi
dan ekonomi juga menuntut generasi baru menerajui kepimpinan masa depan.
“Dengan perkembangan teknologi pesat yang
mempengaruhi kehidupan hari ini, kita perlu memikirkan kemahiran dan nilai yang
harus dimiliki oleh pelajar kita yang bakal mengharungi cabaran masa depan yang
kita tidak dapat bayangkan.
“Usaha ini selaras dengan Enam Aspirasi Murid yang
perlu diterapkan kepada pelajar kita iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir,
kemahiran dwibahasa, kemahiran memimpin, etika dan kerohanian serta identiti
nasional supaya seimbang ilmu dan akhlak mereka,” katanya.
Katanya, penerapan aspirasi itu menyumbang kepada
pembangunan set pengetahuan dan kemahiran yang dikenal pasti sebagai kemahiran
abad ke-21 di peringkat global.
“Era pembelajaran secara hafalan sudah berlalu
kerana ilmu pengetahuan berada di hujung jari, justeru, apa yang diperlukan
anak-anak kita ialah bagaimana untuk menggunakan ilmu ini untuk pembangunan
sahsiah mereka.
“Pada abad ke-21, kemahiran yang perlu ada untuk
anak-anak kita berjaya adalah keupayaan mereka bekerja secara berpasukan dan kolaboratif,
kreatif dan imaginatif, berfikiran kritis dan mampu untuk menyelesaikan
masalah,” katanya.
Beliau berkata, sistem pendidikan di Malaysia juga
terus berusaha memastikan setiap warganegara mendapat peluang pendidikan sesuai
di Malaysia iaitu sejak lahir hingga ke alam kerjaya.
“Usaha itu menuntut keperluan melakukan beberapa
anjakan dalam struktur sistem pendidikan termasuk memastikan setiap warganegara
di negara ini melalui tempoh pembelajaran 12 tahun bermula pra-sekolah hingga
tamat tingkatan lima.
“Kementerian juga membangunkan sistem pendidikan
yang luwes (mudah disesuaikan) dalam menyediakan laluan pendidikan bersesuaian
dengan bakat, minat dan gaya pembelajaran pelajar.
“Kita menjangkakan sistem pendidikan Malaysia akan
berubah daripada pembelajaran sekolah kepada suatu sistem pembelajaran yang
mengupayakan pembabitan ibu bapa dan komuniti supaya setiap pelajar berpotensi
menikmati persekitaran pembelajaran yang paling sesuai dan berkesan,” katanya.
Menurutnya, peranan guru juga sudah berubah
daripada menyampaikan ilmu kepada memudah cara proses pembelajaran dengan
pembabitan aktif murid secara berkumpulan.
“Guru kini menggalakkan pelajar untuk berusaha
mencari maklumat di luar bilik darjah melalui pelbagai sumber dan medium.
“Kenal pasti bakat dan kebolehan mereka dan
bagaimana ia boleh dipupuk supaya dapat menjadi rakyat yang dapat menyumbang
kepada negara.
“Guru juga lebih bersifat terbuka dalam bekerjasama
dengan ibu bapa kerana mereka sedar bahawa keberhasilan pelajar memerlukan kerjasama
kolektif daripada semua pihak,” katanya.
Katanya, kerajaan juga memberi ruang kepada mereka
yang berkemahiran memiliki ijazah, ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah
(PhD) dalam bidang masing-masing melalui Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan
Pengalaman Terdahulu (APEL) di bawah institusi pengajian tinggi (IPT) dalam
negara.
“Bekerja tidak bermakna peluang untuk menyambung
pelajaran ke peringkat lebih tinggi berhenti di situ.
“Kerajaan sangat menggalakkan pembelajaran
sepanjang hayat yang boleh diperolehi pada bila-bila masa dan di mana saja
secara bersemuka atau dalam talian,” katanya.
Sumber : Metro
Tiada ulasan:
Catat Ulasan