Cikgu kena fahamkan
apa yg dimaksudkan dgn pembelajaran PAK21. Pembelajaran Abad 21 bukanlah hanya
berteraskan kepada susunatur meja serta penggunaan tools seperti traffic light,
reward, parking lot sahaja, sebaliknya lebih besar daripada itu. PAK21 ini
sebenarnya mestilah berasaskan kepada konsep 4C. Paling penting proses
pembelajaran adalah mesti berpusatkan pelajar.
C - Creativity
Dalam pdp cikgu mesti masukkan
unsur kreatif pada aktiviti, kreatif pada bahan, kreatif pada soalan, dan
paling penting mampu menjana pelajar untuk menjadi kreatif terutamanya dari
segi berfikir.
C - Critical Thinking
Pdp perlu ada unsur yang
menggalakkan pelajar berfikir secara kritis. Ini boleh dilakukan dengan cara
teknik penyoalan yang betul. Penggunaan tools seperti I Think, peta minda,
soalan KBAT juga mmpu menggalakkan pelajar berfikir secara kreatif.
C - Collaboration
Pembelajaran pelajar berlangsung
dengan cara berkolaborasi dengan rakan2 mereka yang lain. Buat aktiviti
berkumpulan atau berpasangan bagi mereka bertukar2 idea dan pandangan. Banyak
strategi yg boleh digunapakai seperti Gallery Walk, Think-Pair-Share dan
lain-lain. Cikgu juga boleh cari lebih banyak contoh aktiviti yg menggalakkan
pembelajaran kolaboratif dan koperatif.
C - Communication
Pelajar digalakkan untuk
berkomunikasi, iaitu menggunakan apa2 bahan dan juga pendekatan bagi
menyampaikan ilmu yang mereka faham daripada pembelajaran. Pembentangan,
penggunaan kertas mahjong, powerpoint, gambarajah dll membolehkan pelajar untuk
berkongsi pengetahuan mereka dgn rakan2 yg lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan