Tema Hari KEbangsaan 2016

Tema Hari KEbangsaan 2016

Keranamu Hatiku Malaysia

SAMBUTAN BULAN KEBANGSAAN 2016 - SEHATI SEJIWA

SAMBUTAN BULAN KEBANGSAAN 2016 - SEHATI SEJIWA

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025

'TERIMA KASIH CIKGU'

28 August, 2016

Idea Persembahan Untuk Sambutan Hari Kebangsaan di Sekolah



Bila dah masuk bulan Ogos, maka teringatlah satu tarikh yang menjadi kebangaan kepada semua rakyat Malaysia, iaitu tanggal 31 Ogos. Tarikh kemerdekaan Malaysia! Di peringkat sekolah, sambutan Hari Kemerdekaan tentu dimeriahkan dengan aktiviti persembahan oleh pelajar dan juga guru


1. Tarian Tradisional
Ini memang acara wajib sejak zaman berzaman. Sapa yang tak suka tengok orang menari, meliuk lentuk atas pentas kan?. Oleh sebab Malaysia kaya dengan pelbagai budaya dan bangsa, maka cuba pelbagaikan tarian tradisional tersebut. Boleh juga cuba tarian Canggung dari Perlis, atau Tarian Ngajat Iban dari Sarawak untuk kelainan. Jangan lupa, pastikan juga cikgu-cikgu di sekolah memang jenis yang sporting dan sila buat kajian terlebih dahulu tahap penerimaan kepada jenis persembahan yang sebegini.



2. Drama Pementasan
Persembahan ini perlukan persediaan yang rapi dan lebih panjang. Nak sediakan skrip yang bersesuaian dengan tema Merdeka, pemilihan pelakon, teknik berlakon, penyediaan prop dan sesi latihan semuanya akan memakan masa. Tambah lagi dengan perkara teknikal seperti video tambahan dan sound effect, serta lighting yang berkesan, maka kerjasama pelajar amatlah diperlukan. Tapi kalau dah siap dipersembahkan dan berjaya menghiburkan penonton, memang sangat puas hati!



3. Drama video
Di sekolah yang aktif dengan penyediaan drama berbentuk video, maka di cadangkan persembahan yang bercorak begini. Boleh menggunakan idea dengan tema Merdeka yang sesuai, atau pun lakonan semula aksi pahlawan-pahlawan negara kita yang terbilang. Anda boleh ambil kisah Dol Said, Abdul Rahman Limbong, Kisah di Pasir Salak atau pun penentangan datuk nenek pada zaman penjajahan dahulu. Pejuang dari Sabah dan Sarawak seperti Syarif Masahor, Rentap dan Antanum juga tak kurang hebatnya jika dilakonkan semula. Namun perlu diingat, jika anda mahu filemkan kisah-kisah tokoh pejuang ini, sebaiknya lakukan sedikit research mengenai sejarah sebenar mereka. Takut tersalah fakta pulak nanti!



4. Puisi Patriotik
Persembahan berpuisi dan bersajak ini memang agak 'biasa-biasa je' dan persembahan yang ambik selamat. Namun jika sekolah kesuntukan masa, boleh lah jugak cuba persembahan sebegini. Syaratnya juga, sila lah pilih pemuisi atau penyajak yang benar-benar boleh meruntun hati dan perasaan para pendengar.Bagi nak menambahkan lagi feel pada persembahan mereka, boleh gunakan muzik latar sebagai alat bantu tambah. Boleh download lagu-lagu seruling daripada Mohram, atau pun ramai lagi pemain-pemain alat muzik yang klasik. Lebih menarik jika digandingkan dengan pelajar yang boleh bermain alat muzik (gitar, seruling, etc) bersama-sama pemuisi di atas pentas.



5. Puisi dan Lagu
Bagi memeriahkan lagi persembahan puisi yang kosong, boleh cuba jenis persembahan puisi dan lagu ini. Format boleh diubahsuai mengikut kesesuaian. Tetapi yang biasa dilakukan adalah, mendeklamasikan puisi dengan diiringi oleh muzik dan seterusnya puisi tadi terus dinyanyikan dengan sedap sekali. Gunakan puisi yang syahdu-syahdu dan bertemakan Kemerdekaan yang boleh menaikkan rasa cinta pelajar kepada negara.



6. Nyanyian Patriotik
Jika sekolah ada ramai bakat-bakat hebat penyanyi, maka boleh lah cuba persembahan yang sebegini. Rasanya tak susah nak cari budak yang minat menyanyi zaman sekarang nih. Pilihan senarai lagu yang bertemakan Merdeka, sangat lah banyak di pasaran. Boleh ambik versi yang meremangkan bulu roma bila mendengarnya, atau pun yang disampaikan secara santai namun penuh bermesej. Jika saya? Lagu 'Warisan' nyanyian Sudirman dan Lagu "Pahlawanku" nyanyian Dato Siti Nurhaliza!



7. Koir
Kalau tak cukup masa nak buat audition bagi ramainya pelajar yang minat menyanyi, maka anda tubuhkan lah kumpulan koir. Biar mereka berharmoni beramai-ramai kat situ. Tunjuk skil masing-masing. Walaupun nampak mudah, macam main nyanyi saja, tapi sebenarnya persembahan Koir perlukan latihan dan kemahiran yang tertentu. Jadi, jika anda kurang berkemahiran atau berpengalaman dalam bidang koir, sila dapatkan tenaga mahir.



8. Nasyid
Untuk yang inginkan kelainan, atau pun yang nak menerapkan ciri-ciri Islamik dalam sambutan Hari Kemerdekaan peringkat sekolah, anda boleh cuba nyanyian Nasyid yang berunsurkan perjuangan dan kemerdekaan. Boleh cuba cari di youtube lagu-lagu nasyid yang mampu mengajak rakan-rakan pelajar lain menghayati erti perjuangan sebenar, tanpa hiburan yang melalaikan.



9. Live Band
Persembahan ala moden ini pasti menjadi kesukaan ramai pelajar. Dapat menyanyi dan bermain alat muzik secara live di atas pentas, ala-ala zaman kugiran suatu ketika dahulu. Pilihan lagu, adalah sangat besar dengan lagu-lagu patriotik moden atau pun yang diberi nafas semula. Yang lebih kreatif, boleh cuba hasilkan lagu baru. Bagi yang inginkan kelainan, anda boleh kembalikan nostalgia pasca-Merdeka dengan dendangan lagu zaman 60-an dan 70-an, lengkap dengan pakaian retro serta rambut afro. Jangan lupa juga aksesori wajib, kaca mata hitam!



10. Persembahan Alat Muzik
Alat muzik tradisional seperti Angklung dan pelbagai lagi boleh menjadi satu persembahan yang menarik pada Hari Kemerdekaan. Bagi sekolah yang ada pasukan Gamelan, ini juga rasanya boleh memberikan sesuatu yang mengujakan kepada para penonton. Alat muzik tradisional seperti Gendang Cina, Tabla dan Betaboh (Iban) juga menarik untuk dipersembahkan. Bagi pelajar yang ada bakat dalam petikan Biola dan Piano, pilihan lagu-lagu patriotik boleh memberi suntikan baru kepada persembahan di sekolah anda.



11. Flash Mob
Persembahan spontan ini paling menyeronokkan, sebab mempunyai unsur-unsur saspen dan surprise. Tentu para penonton akan rasa terkejut dan excited tak terhingga, bila tiba-tiba saja ada persembahan bercorak begini. Nak bikin lagi sensasi, libatkan juga guru dan beberapa pentadbir sekolah yang famous dan sporting. *pengsan. Harus diingat, flash mob bukanlah terhad pada persembahan bentuk tarian sahaja. Boleh juga dalam bentuk lakonan yang tiba-tiba, atau perarakan yang tiba-tiba, kekejungan yang tiba-tiba, dan macam-macam lagi bergantung kepada kreativiti.



12. Choral Speaking
Untuk sekolah-sekolah yang timing omputih, atau pun nak cuba keluarkan diri dari 'comfort zone', anda boleh cuba kelainan dengan mempamerkan choral speaking versi Kemerdekaan. Aksi yang menarik serta lengkap berpakaian tradisional, tentu memberi aura lebih kepada pasukan choral speaking ini. Pengisian input dalam persembahan, haruslah mudah difahami pelajar dan juga dapat menarik perhatian penonton sepanjang 10 atau 15 minit yang dipersembahkan. Unsur-unsur kecindan boleh dimasukkan bagi memecahkan kesunyian dewan.



13. Bicara Berirama
Bicara berirama adalah choral speaking dalam Bahasa Melayu. Konsepnya juga sama seperti choral speaking, bezanya hanya pada bahasa. Seperti juga choral speaking, aksi persembahan Bicara Berirama perlulah mampu untuk menarik perhatian penonton. Pakaian dan ketertiban semasa di atas pentas juga patut diberi perhatian. Dengan tema merdeka, rasanya banyak perkara yang boleh dimasukkan dalam persembahan ini. Bunyi-bunyi latar dan juga lawak-lawak jenaka yang mudah difahami oleh penonton, mampu menyampaikan mesej merdeka anda dengan lebih baik.


Semoga idea-idea persembahan ini boleh membantu dalam menyediakan persembahan bagi sambutan Hari Kemerdekaan peringkat sekolah. Pilihlah yang sesuai dengan budaya sekolah. Paling penting, mesej mengenai Kemerdekaan dan semangat patriotik dapat disampaikan dengan baik kepada pelajar. Semoga terhibur! Salam Kemerdekaan!

27 August, 2016

Aktiviti Menarik Sepanjang Bulan Kebangsaan



Kemeriahan sambutan Bulan Kebangsaan di sekolah, haruslah diserikan dengan mengadakan pelbagai aktiviti yang menarik dan berunsurkan patriotik. Semangat kecintaan terhadap negara secara tak langsung dapat diserapkan kepada anak pelajar melalui program-program seumpama ini. Jom kita tinjau apa idea aktiviti menarik yang boleh dijalankan sepanjang Bulan Kebangsaan.



1. Kayuhan Merdeka
Bagi sekolah yang mempunyai ramai bilangan pelajar yang datang ke sekolah dengan menaiki basikal, maka aktiviti ini memang terbaik jika dijalankan. Tak perlu sehingga ke jalanraya utama untuk berkayuh jika bimbangkan keselamatan pelajar. Cukuplah sekadar kayuhan dalam kawasan sekolah dengan membaca bendera Malaysia. Jangan lupa, satu juga basikal untuk Pengetua atau Guru Besar!



2. Larian Merdeka
Program seumpama ini sebenarnya boleh dijalankan dalam skala yang besar. Iaitu pihak sekolah boleh melibatkan semua warga sekolah bagi tujuan Larian Sempena Kemerdekaan. Senang kan? Cuma tetapkan hari, kumpulkan warga sekolah dan sila lah berlari. Ini juga antara aktiviti yang senang dikawal.



3. Konvoi Merdeka
Bagi sekolah dengan bilangan pelajar ke sekolah dengan menaiki motosikal yang ramai, maka mungkin anda boleh cuba aktiviti ini. Iaitu Konvoi Merdeka. Kumpulkan bilangan motosikal atau kereta yang mencukupi, hiaskan dengan bendera Malaysia, dan kemudiannya mulakan konvoi anda. Boleh berkonvoi jauh ke kawasan menarik di sekitar tempat anda atau cukup berkonvoi dari luar pagar sekolah ke dalam  kawasan sekolah sebagai simbolik upacara penyerahan bendera kepada Pengetua.



4. Tayangan Filem Merdeka
Kadang-kadang atas sebab beberapa faktor, pelajar sekarang jarang diberi peluang menonton cerita keperwiraan yang menjadi idola kita pada suatu hari dulu. Watak-watak dalam filem "Sarjan Hasan", "Leftenan Adnan" dan "Hati Malaya" sedikit sebanyak boleh memberi kesan kepada para pelajar dalam menghayati erti perjuangan yang sebenar. Secara tak langsung juga, dapat mereka belajar pasal sejarah dahulu kala.



5. Ceramah Tokoh
Bagi sekolah yang berada di tempat bersejarah atau pun mengenali tokoh-tokoh yang pernah terlibat mengusir penjajah dari bumi Malaysia ini, maka anda boleh jemput mereka untuk berkongsikan pengalaman dan kisah menarik mereka. Mendengar daripada orang yang mengalaminya sendiri, tentu memberi lebih banyak kesan kepada mereka yang mendengar. Bukan senang nak dapat tengok 'bukti hidup'. Jika mereka dah tiada, waris mereka juga merupakan calon yang sesuai untuk difikirkan.



6. Gantung Kain Rentang
Ini aktiviti normal bagi hampir kesemua sekolah yang mengadakan sambutan Bulan Kemerdekaan. Kain rentang dengan warna dan juga kata-kata patriotik dihias indah di seluruh kawasan sekolah. Tak dilupakan juga bendera Malaysia dan negeri masing-masing yang menjadi kebanggaan. Cadangan saya, jika mahu berjimat, maka tuliskan saja "Selamat Hari Kebangsaan" tanpa perlu menulis tahun atau sambutan kali ke berapa. Nanti tahun depan boleh guna lagi.



7. Hias Kelas
Bagi nak menyemarakkan lagi sambutan Bulan Kemerdekaan di peringkat sekolah, maka jangan lupa juga hiaskan kelas anda dengan hiasan yang bertemakan Kemerdekaan. Bendera Malaysia dan bendera negeri merupakan antara hiasan wajib ada dalam kelas. Tak lupa juga poster dengan wajah-wajah tokoh yang berjuang untuk kemerdekaan negara. Kata-kata patriotik daripada tokoh-tokoh ini juga boleh dijadikan poster hiasan dinding yang menarik.



8. Nyanyian
Bab nyanyi-nyanyi nih orang Malaysia memang johan lah. Dari yang kecik, sampai lah yang ke tua, semua pandai menyanyi. Maka untuk itu buatlah persembahan nyanyian di dataran sekolah. Mungkin seminggu sekali dalam bulan Kemerdekaan, atau pun setiap hari dalam minggu sambutan. Setiap kelas yang mempersembahkan nyanyian mereka perlulah mengenakan pakaian tradisional bagi menambah seri.



9. Main Muzik Tradisional
Bakat hebat macam nih memang jarang nak jumpa. Tapi kalau kat sekolah cikgu ada pelajar-pelajar yang pandai main alat muzik tradisional macam Er-Hu, Betaboh, Tabla, Gendang Cina, Seruling, Gamelan, Angklung, Sumputon dan lain-lain, maka sila lah gunakan bakat mereka dengan seadanya. Sekurang-kurangnya ini juga peluang mereka untuk mengasah bakat. Dalam masa yang sama tentu muncul peminat dan penggemar baru bagi alat muzik tersebut.



10. Bendera Botol
Ini antara aktiviti yang saya rasa banyak sekolah dah buat sejak dari zaman berzaman. Namun keseronokannya masih boleh dirasakan apatah jika dibuat beramai-ramai. Boleh arahkan pelajar mengumpulkan botol mineral bersaiz kecil. Warnakan mengikut bendera jika rajin. Kemudian susun di pagar sekolah mengikut bendera Malaysia, atau mengikut kata-kata sempena Merdeka.



11. Bina Model Bangunan Bersejarah
Jika nak tambahkan lagi rasa kemeriahan sambutan Merdeka di sekolah, boleh juga binakan model sementara bangunan bersejarah yang ada di Malaysia. Bayangkan jika Kota A Famosa versi mini dan model dibina di kawasan strategik sekolah anda, bersebelahan dengan bangunan bersejarah lain yang ada di Malaysia, tentu sesuai sekali dijadikan lokasi fotografi terbaik di sekolah!



12. Lakonan Semula Adegan Sejarah
Sekolah dengan pasukan teater atau drama yang aktif boleh mengadakan lakonan semula adegan sejarah perjuangan Kemerdekaan bagi membolehkan pelajar mengikuti kisah mereka dengan lebih dekat. Kalau nak lebih menarik, boleh terus adakan di kawasan terbuka seperti kantin, dewan sekolah atau dataran perhimpunan, tanpa perlu ada perancangan yang rapi. Spontan!



13. Berpakaian Tradisional
Bagi nak memeriahkan perhimpunan sempena sambutan Hari Kemerdekaan di sekolah, apa kata pihak sekolah benarkan para pelajar berpakaian tradisional untuk satu hari. Tentu menarik jika kita melihat satu sekolah dengan pakaian tradisional masing-masing. Bekalkan juga bendera Malaysia, bagi mewujudkan lagi suasana seperti yang dikehendaki. Sebelum tamat persekolahan, umumkan juga Raja dan Ratu Sehari ala-ala Prom King, Prom Queen. Tentu melaram sakan para pelajar!



14. Pertunjukan Fesyen
Sekali sekala buat kelainan sambutan Merdeka dengan Pertunjukan Fesyen. Boleh anjurkan pertandingan mereka fesyen dalam kalangan para pelajar, atau pun sekadar pertunjukan fesyen-fesyen yang sesuai dengan tema kemerdekaan. Jika sekiranya sekolah anda mempunyai koleksi-koleksi pakaian tradisional dari pelbagai bangsa di Malaysia, elok juga gunakan kesempatan ini untuk memperkenalkan kepada anak murid mengenai pakaian tradisional tersebut.



15. Pameran
Akhir sekali, pameran yang berkaitan dengan Kemerdekaan boleh juga dianjurkan di sekolah. Pilih satu ruang atau kawasan yang sesuai, dan pamerkan barang-barang, atau artikel, atau gambar yang berkaitan dengan sejarah kemerdekaan. Tak lupa juga nak bagi lebih menarik, hias cantik-cantik kawasan tersebut dengan hiasan yang berciri Hari Kemerdekaan.

Semoga aktiviti ini dapat memberi idea kepada rakan guru dalam memikirkan aktiviti sesuai yang menarik untuk diadakan di sekolah sepanjang Bulan Kemerdekaan ini. Paling penting harus diingat adalah impak aktiviti tersebut kepada pelajar dalam mendidik pelajar untuk menghayati erti nilai kemerdekaan sebenar.


26 August, 2016

Idea Hiasan Kelas Sempena Sambutan Hari Kebangsaan



Sempena bulan Kemerdekaan yang nak menjelang tiba, maka dah tentu ramai lah pelajar dan guru-guru yang sibuk mencari idea untuk menghias kelas. Sama ada bagi tujuan suka-suka atau pun kerana tujuan Pertandingan Kelas Tercantik Bulan Kemerdekaan, semua ini akan memberikan kepuasan yang tersendiri jika kelas yang ditadbir dapat membangkitkan aura Kemerdekaan. Guru gembira. Murid lagi gembira! Jom kita tengok idea hiasan kelas bertemakan Merdeka.

Pintu
Pintu memainkan peranan penting bagi sebuah kelas. Seumpama penyambut tetamu pertama yang akan memberikan ekspresi dan impresi mendalam kepada para pengunjung. Justeru itu, hiaslah pintu kelas anda cantik-cantik, sesuai dengan tema kemerdekaan kita kali ini.











Papan Kenyataan
Tak lengkap jika ruang papan kenyataan tak hias dengan hiasan bertemakan Kemerdekaan. Beberapa gambar, artikel, kronologi Sejarah Kemerdekaan boleh dipaparkan bagi memberikan pengetahuan berguna kepada pelajar. Kata-kata pujangga bersempena merdeka juga boleh dimasukkan sekali.














Sudut Khas
Bagi memberi kelainan, kehadiran Sudut Khas Kemerdekaan dalam kelas juga boleh memberi impak menarik kepada keceriaan kelas. Jika ruang dalam kelas tidak mencukupi, cukup lah sekadar menyediakan ruang khas di dinding untuk bahan bertemakan Kemerdekaan. Pasti kelas akan tampil lebih cantik, tertarik, menarik, kau memang da boom!













Tugu
Kehadiran tugu atau pun struktur binaan tambahan di dalam kelas juga ternyata akan membawa kelainan kepada kelas anda. Replika bangunan-bangunan ikonik di Malaysia seperti Menara Berkembar Petronas, Menara KL, dan rumah tradisional boleh memberi nilai tambah kepada kelas anda. Lebih menarik, jika bangunan bercirikan tempatan turut menyerikan kelas anda.






Pendek kata, kelas tentu tampak jauh lebih menarik jika dihias indah bertemakan Kemerdekaan. Secara tak langsung juga dapat menaikkan mood pelajar dan guru sendiri untuk menyambut Hari Kemerdekaan dengan lebih rasa patriotik dan rasa cinta negara. Jom kita mula hias sekarang!


* Gambar-gambar hiasan yang saya kongsikan ini adalah gambar hiasan kelas daripada SMK Luar Bandar No.1 Sibu, Sarawak untuk sambutan Kemerdekaan pada tahun 2014. Semoga memberi idea dan inspirasi kepada kita untuk menghias kelas dengan lebih menarik pada tahun ini.

- sumber asal cikgushare.com